Els ponents en l'acte d'avui, a l'escenari del teatre Luchana

Més de 200 persones han assistit aquest dimecres a Madrid a la presentació de la coalició electoral Ahora Repúblicas entre Esquerra, EHBildu i BNG per a les eleccions europees del 26 de maig. L'acte s'ha convertit en un homenatge al seu cap de llista, Oriol Junqueras, i en un clam per la llibertat, la justícia, la lluita contra el feixisme i en defensa dels valors republicans.

A la presentació de la candidatura hi han intervingut la número 2 de la llista, Diana Riba, la candidata per Galícia Ana Miranda, el president del Parlament, Roger Torrent, la diputada per EHBilbu al Congrés Marian Beitalarrangoitia, el senador de la mateixa formació Jon Iñarritu, i el portaveu d'Esquerra Republicana al Congrés, Joan Tardà.

L'acte s'ha fet al teatre Luchana, escenari on aquest matí ja s'havia fet un homenatge institucional a l'expresidenta del Parlament ara en presó preventiva Carme Forcadell. L'actual president, Roger Torrent, ha aprofitat aquesta circumstància per reivindicar la seva figura "i la d'una altra dona valenta, Dolors Bassa". Totes dues assegudes aquests dies davant del Tribunal Suprem "i que representen com ningú els valors democràtics, del parlamentarisme, de la lluita sindical i del feminisme: els valors republicans i el dret a expressar-los".

Torrent ha dit que davant les eleccions del 26 de maig "hem d'omplir les urnes de dignitat i fer front a qui ens voldria silenciats, sigui Vox o el monarca, el que ve de la continuïtat franquista". Responent les paraules de Felip VIè, segons les quals "no és admissible apel·lar a una suposada democràcia sense respectar la llei", Torrent ha dit que "el que diem al monarca és que l'inadmissible és que s'utilitzi els tribunals, la justícia i la policia per perseguir idees polítiques".

"No tenim dret a rendir-nos", ha conclòs Torrent, assenyalant que la candidatura amb EHBildu i el BNG ha de bastir "un mur infranquejable contra el feixisme".

Diana Riba Número dos de la candidatura Ara Repúbliques per a les europees

La número dos de la candidatura, Diana Riba, ha començat la seva intervenció dient que "qui avui hauria de ser aquí és el nostre número 1, Oriol Junqueras, perquè té els seus drets polítics intactes". Riba ha dit que "també a Europa tenim un front de lluita per defensar els nostres drets com a pobles. Les nacions sense Estat tenim l'oportunitat d'aturar el bloc autoritari de PP, Ciudadanos i Vox". La número dos de la llista ha dit que la coalició electoral amb bascos i gallecs "no només ha de ser la dels republicans de Catalunya, Euskadi i Galícia, sinó també de la resta de Països Catalans i de tots els republicans dels pobles germans de l'Estat".

Per la seva banda, el portaveu d'Esquerra Republicana al Congrés, Joan Tardà, ha advertit que "vivim temps d'escac. Un fantasma recorre Europa. És el fantasma del feixisme, que els nostres pares i avis van creure que havien pogut enterrar set metres sota terra a Nuremberg però que ara hem descobert que només dormia". Tardà ha recordat, malgrat tot, que Europa es va construir amb els materials nobles de la fi i condemna del nazisme", mentre que la transició espanyola ho va fer "amb el material d'enderroc del pacte dels demòcrates amb els franquistes".

"No hi ha idea més revolucionària que la diu que ningú no és més que ningú. I cap pàtria no té sentit si n'ha d'acabar expulsant una part dels seus fills", ha dit el diputat, que ha situat la justícia social, la solidaritat i la fraternitat com a valors suprems del republicanisme.

L'acte també ha comptat amb les intervencions de la candidata i actual eurodiputada pel BNG Ana Miranda, la diputada al Congrés per EHBildu Marian Beitalarrangoitia i el senador per la mateixa formació Jon Iñarritu.

Tots tres han fet una crida a la mobilització del vot antifeixista per al 26 de maig. "Representem la resistència enfront de la repressió. No callarem ni ens resignarem", ha dit Miranda. "Cal ser a Europa. Sobretot per aquells, a qui també molestem al Congrés i al Senat, que desitjarien que no hi fóssim", ha apuntat Iñarritu. "El patiment no fa callar ni ofega els anhels de llibertat d'un poble, sinó que els reafirma", ha sentenciat Beitalarrangoitia.