Ernest Maragall, Oriol Junqueras, Marta Vilaret i Sara Bailac, reten homenatge a les vícitmes de la dictadura. PAULA ROQUE.

Junqueras: “És important recordar que Esquerra Republicana és el partit més represaliat de la història de Catalunya”

Esquerra Republicana ha celebrat, aquest diumenge 9 d'octubre, un acte en homenatge a totes les víctimes d'Esquerra Republicana durant la dictadura franquista. L'acte, que ha tingut lloc al Fossar de la Pedrera situat al cementiri de Montjuïc de Barcelona, ha consistit a destapar una estela en record, precisament, de totes aquelles persones que van patir la repressió al llarg de la dictadura.

El president d'Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, ha encapçalat l'acte recordant que "Esquerra Republicana és el partit amb més represaliats de la història de Catalunya, el que més va patir la repressió en forma d'assassinats de representats polítics, des de múltiples alcaldes fins al president de la Generalitat". Junqueras ha apel·lat a la memòria històrica com una necessitat indispensable per tal d'entendre la realitat actual: "sense referències d'allò que hem estat o que volíem ser i no ens han deixat, seria impossible construir una identitat col·lectiva futura", "en el nostre futur, ens volem assemblar, en alguna mesura, al que ens hem sentit en el nostre passat", ha afegit.

Finalment, el president dels republicans ha acabat fent una reflexió: “quan fem un exercici de memòria sobre la nostra història que el que reivindica són conceptes com la justícia i la llibertat, ens agermanem amb tots aquells que en qualsevol lloc de la història han lluitat per aquests valors”.

Oriol Junqueras, durant la seva intervenció a l'acte d'avui. PAULA ROQUE.

L’acte també ha comptat amb les intervencions del president del grup municipal d’Esquerra Republicana a Barcelona, Ernest Maragall; la vicesecretària General de Drets, Llibertats i Lluita Antirepressiva, Marta Vilaret; la vicesecretària general d’Acció Política i portaveu adjunta al Senat, Sara Bailac, i la membre del grup de recerca “ISOR” de la facultat de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, Marta Simó.

Maragall ha lligat aquest exercici de memòria històrica amb l'actualitat per recordar que "avui enviem un missatge d'afirmació i dignitat als repressors d'ahir i avui, que tan sovint són un fil de continuïtat: és des de la memòria quan construïm un present i un futur per sobre de la seva repressió". Seguint aquesta mateixa línia, Marta Vilaret ha afegit: "fa anys que ens enfrontem a una repressió que ens recorda que mantenint els mateixos ideals, ens trobem els mateixos obstacles intentant-nos aturar".

Per la seva banda, Sara Bailac, que ha estat l'encarregada de presentar i conduir l'acte, ha volgut agrair a totes les persones i organitzacions que han fet possible aquest exercici de memòria col·lectiva i ha recordat que Esquerra Republicana "manté intactes els mateixos ideals pels quals van lluitar aquells que els han precedit: la lluita per la democràcia, la justícia social i l'alliberament del nostre país".

Abans dels parlaments, s'ha dut a terme el descobriment de l'estela commemorativa que ha anat a càrrec dels membres de la comissió sectorial de memòria històrica d'Esquerra Republicana, Manuel Pérez i Lourdes Vidrier; del membre de la fundació Irla, Josep Huguet, i de Sara Bailac.