Totes les dones que han participat en l'acte, a l'acabar / Daniel Garcia

Una trentena de dones del partit procedents d’arreu dels Països Catalans han participat a l’acte en homenatge a Joan Fuster per reivindicar el seu llegat polític

Esquerra Republicana del País Valencià ha celebrat aquest diumenge, 20 de novembre, un acte a València en homenatge a l'escriptor valencià, Joan Fuster. Des de Ginebra, Marta Rovira s'ha adreçat a les persones assistents a l'acte afirmant que "la ideologia de Fuster ens ha inspirat l'acció política, hem passat de pensar la nació completa a fer-la realitat". En aquesta mateixa direcció, Rovira ha lligat aquest fet amb la importància del paper de la dona: "avui som aquí les Fusterianes per reivindicar l'acció política que implica treballar en l'àmbit dels Països Catalans passant de l'imaginari a la realitat en femení, perquè segur que això és el que volia Joan Fuster".

A més de la secretària general, per l'escenari de l'auditori Joan Plaça del jardí botànic han passat senadores, militants, diputades i càrrecs orgànics que han recitat els coneguts Aforismes de Fuster en un acte conduït per l'actriu Marina Mulet. L'escriptora Gemma Pasqual ha estat l'encarregada de moderar dues taules de Fusterianes que han reivindicat l'actualitat del llegat polític de Fuster en matèries com la immigració, el dret a la llibertat, la lluita contra la repressió o la necessitat d'unitat per part del sobiranisme.

En l'acte s'ha recitat Nosaltres, els valencians, que enguany fa 60 anys de la seva publicació. La secretària general adjunta i portaveu, Marta Vilalta; la secretària de Dones de les Illes, Carme Gomila, i la secretària general d'Esquerra Republicana al País Valencià, Maria Pérez, han sigut les encarregades de llegir tres fragments d'aquesta obra, els referents al nom de la nació, a la força de la unitat i al sobiranisme valencià.

Per la seva banda Maria Pérez ha sigut molt crítica amb l'ensenyament quan ha reconegut en la seva intervenció formar part d'una generació a la qual no se li ha explicat qui fou Joan Fuster. "He passat més de mitja vida sense saber qui era Fuster, però no podem permetre que Fuster continuï sent un tabú a les aules dels Països Catalans" ha dit Pérez, qui ha reclamat que es porti "sense eufemismes" Joan Fuster a les escoles i els instituts del País Valencià.

Finalment, l’acte ha comptat amb la presència, entre d’altres, de l'expresidenta del Parlament de Catalunya, Carme Forcadell, qui, un cop ha pujat a l’escenari, ha rebut un fort aplaudiment i un sentit homenatge.