Ajuntaments republicans mobilitzats davant l'emergència sanitària

La crisi sanitària provocada per la Covid-19 està posant a prova totes les administracions del país. I un cop més, hem tornat a constatar que les primeres institucions a les quals s'adreça la ciutadania en situacions d'emergència són aquelles que els hi són més properes. Tots els ajuntaments del país estan dedicant tots els recursos, esforços i energies per intentar pal·liar els efectes de la crisi derivada de la pandèmia del coronavirus. I en concret, aquells consistoris governats per Esquerra Republicana estan aplicant una sèrie de mesures en tots els àmbits que s'han vist greument afectats.

Salut
Com no podia ser de cap altra manera, el primer àmbit on podem copsar les mesures impulsades des dels governs republicans és el de la salut. Una de les principals preocupacions ha estat aconseguir material sanitari per a treballadors municipals i residències de gent gran, entre d'altres. En aquesta línia, des de les diputacions de Tarragona, Lleida i Girona s'han estat distribuint equips de protecció individual als municipis de les seves respectives demarcacions.

La gestió emocional ha estat també un dels eixos de treball dels ajuntaments republicans. Des de diverses institucions d'àmbit municipal i supramunicipal s'està oferint suport psicològic a diversos col·lectius. Com a exemples trobem: el suport psicològic destinat a treballadors de l'àmbit social, d'emergències i sanitaris que ha posat en marxa la Diputació de Girona; el servei d'acompanyament emocional online per a joves de Cambrils; el telèfon per a les persones que han de passar el dol en aquestes circumstàncies del Consorci d'Osona; o el servei d'atenció psicològica de la Ràpita.

Educació
Un segon àmbit directament afectat és el de l'educació. El tancament de les escoles i el confinament de les famílies amb els nens i nenes ha alterat conseqüentment el curs escolar i ha conduït a una situació excepcional que no té fàcil solució. Des del món municipal s'han posat en marxa una sèrie d'iniciatives destinades a ajudar les famílies i fer possible, en certa manera, el seguiment dels estudis. Des de l'Ajuntament de Tarragona, per exemple, s'ha obert la xarxa wifi municipal perquè els escolars es puguin connectar des de casa. Sitges, per la seva banda, ha promogut una campanya perquè els veïns comparteixin el wifi per tal que els nens i nenes que no en disposin puguin descarregar les seves tasques diàries. I Sant Cugat ha organitzat una redistribució d'ordinadors portàtils en desús, donat accés a internet als alumnes que no en tenien, per lluitar contra la bretxa digital.

Economia
La paralització de l'activitat en la gran majoria dels sectors econòmics està derivant, òbviament, amb dificultats econòmiques per a bona part de la ciutadania. En l'àmbit econòmic algunes de les primeres mesures implementades des dels ajuntaments republicans han estat: l'ajornament del pagament de taxes i tributs i el fraccionament sense interessos (Lleida i Castelldefels); la suspensió del cobrament dels lloguers d'habitatge públic (Figueres i Sant Cugat); una cimera amb empresaris, botiguers i sindicats per a la reactivació econòmica (Reus); l'activació de plans locals de xoc econòmics (Sant Feliu de Llobregat); o la mortatòria del pagament del lloguer a les empreses instal·lades al viver de Camarles (Consell Comarcal del Baix Ebre).

Participació i transparència
El coronavirus també ha alterat el funcionament ordinari de les institucions i la manera de traslladar la informació a la ciutadania. Aquest fet ha donat lloc a diverses iniciatives amb l'objectiu d'adaptar-se a la nova situació. Algunes d'elles pretenen oferir a la ciutadania informació sobre la crisi sanitària. En són exemples la creació d'un espai web de centralització de notícies sobre la covid-19 a Tarragona i Collbató, o la creació d'un nou canal de Telegram a Arenys de Mar. D'altres iniciatives estan relacionades amb el funcionament habitual dels consistoris. I aquí podríem parlar de la celebració de plens telemàtics (un dels primers municipis en posar-ho en pràctica va ser Tàrrega) o de la comunicació directa des de l'Alcaldia amb la resta de grups municipals (Salt). I per últim, trobem municipis on s'ha interactuat directament amb la ciutadania a través de les noves tecnologies. És el cas de Vilanova i la Geltrú, on l'alcaldessa contesta preguntes de la ciutadania a través d'Instagram Live, o de Sitges, on s'ha dut a terme una audiència pública telemàtica sobre el coronavirus.

Solidaritat
Situacions de crisi com l'actual, malgrat la duresa de molts casos, també permeten mostrar la millor cara de la societat. En l'àmbit de la solidaritat i la cooperació ciutadana, des dels municipis republicans s'ha treballat conjuntament amb la ciutadania dels diversos municipis per tirar endavant iniciatives com la xarxa de voluntaris de Balaguer, el repartiment de mascaretes cosides per voluntaris a Sant Julià de Ramis o el repartiment de les targetes moneder per als infants que reben beques menjador a Manresa (mesura impulsada des del departament de Treball, Afers Socials i Famílies).

Jovent

Donar suport al jovent ha estat també una de les prioritats dels municipis republicans. Un bon exemple ha estat l'impuls des de l'Ajuntament de Terrassa d'un servei d'assessories en línia i per videoconferència, destinat al jovent i coordinat des del servei de Joventut i Lleure Infantil, en àmbits com l'educació, l’ocupació o la mobilitat internacional.

Diversitat
Un altre dels problemes que ha posat de manifest la crisi del coronavirus és la dificultat per enterrar els familiars d'acord amb algunes confessions religioses presents al nostre país. Aquesta ha estat, en concret, una de les principals demandes de la comunitat musulmana. Municipis com Lleida, Tàrrega i Castelló de Farfanya han estat dels primers en reaccionar i ja ofereixen parcel·les als cementiris per a enterraments musulmans.

Comerç
L'abastiment de productes de primera necessitat a la ciutadania ha esdevingut fonamental en el context actual. Per aquest motiu, ajuntaments com els de Parets o Santa Cristina d'Aro han optat pel manteniment dels mercats setmanals a l'aire lliure, adoptant també les mesures de seguretat oportunes davant la situació de crisi sanitària.

Cultura
Quan ens topem amb períodes de crisi un dels àmbits que acostuma a quedar especialment relegat és el de la cultura. Fàcilment i de forma injusta s'acostuma a considerar com un sector prescindible. En canvi, algunes de les propostes que estan ajudant la ciutadania a conviure de la millor manera possible amb la situació de confinament vénen precisament d'aquest àmbit. En són exemples les audicions als balcons promogudes pel Conservatori Municipal de Lleida, les activitats culturals participatives de Sant Llorenç Savall, o la creació del “rebost cultural” de Torelló, una eina virtual on trobar propostes culturals.

Medi ambient
La gestió dels residus durant el confinament també ha esdevingut un problema a causa de les limitacions evidents que implica aquesta situació. Des de l'ajuntament de Blanes s'ha elaborat un recull de consells per gestionar els residus domèstics durant el confinament, i al mateix temps es destina una recollida especial per als centres sanitaris i residències de gent gran.

Aquesta és només una petita mostra de la feina que estan duent a terme els electes locals d'Esquerra Republicana en aquests moments de màximes dificultats per a tothom. El que ha posat de manifest aquesta crisi sanitària i les seves conseqüències és que per sortir d'aquesta situació els valors republicans seran més necessaris que mai. Només des de la responsabilitat col·lectiva, la solidaritat i la lluita per preservar els drets socials i els serveis públics ens en podrem sortir. I aquesta lluita comença a tots i cadascun dels municipis del país.

Etiquetes