Alba Vergés, durant la seva intervenció al ple del Congrés

El Congrés de Diputats aprovarà dijous la presa en consideració d'una proposició de llei del Parlament de Catalunya per despenalitzar l'eutanàsia

El ple del Congrés de Diputats aprovarà aquest dijous la presa en consideració de la proposició de llei presentada pel Parlament de Catalunya per a la despenalització de l’eutanàsia i l’ajut al suïcidi, que implicaria modificar el Codi Penal. La proposta, que s’ha presentat en la sessió d’aquest dimarts -les votacions de tot el ple es faran dijous al migdia-, té anunciat el suport de tots els grups excepte el PP i part del mixt, que hi està en contra, i Ciudadanos, que s’abstindrà.

En tant que acord del Parlament han estat tres diputades catalanes les encarregades de presentar la proposta davant la cambra baixa espanyola. Per part d’Esquerra ho ha fet Alba Vergés, que ha defensat la despenalització de l’eutanàsia d’acord, també, amb els “canvis substancials que durant aquests anys n’ha tingut la percepció social” i des de la convicció que “la por al sofriment insuportable pesa encara més que la por i el tabú imperant a la mort”.

Segons ha assegurat la diputada republicana, “poder dir obertament que en diferents circumstàncies és legítim posar fi a la vida per decisió pròpia ja no és tabú”. L’objectiu de la proposició de llei és recollir un consens social creixent en el sentit que “cal anar més enllà de l’atenuació de penes” i treure directament de l’àmbit penal l’eutanàsia i l’ajuda al suïcidi “per permetre regular les vies adequades que assegurin el respecte i el dret a decidir sobre la pròpia vida, que implica la pròpia mort”.

Poder dir obertament que en diferents circumstàncies és legítim posar fi a la vida per decisió pròpia ja no és tabú
Alba Vergés Diputada al Parlament de Catalunya

Vergés s’ha referit al treball fet al Parlament per fonamentar la seva proposta, a partir de l’assessorament de juristes, experts en bioètica i professionals sanitaris, com també de l’Associació Dret a Morir Dignament, a qui ha agraït el seu treball i la seva causa.

"La por a la despenalització també pesa i és una de les causes del perquè després de tants anys i amb un suport social molt majoritari encara no s'ha donat una resposta a aquest dret”, ha lamentat Vergés. L’anomenat ‘pendent relliscós’ ha servit, fins avui, per frenar les iniciatives polítiques que han anat sorgint, ha dit. “Però també hi ha evidència internacional contrastada a Holanda, Bèlgica, Suïssa, Quebec, alguns estats d'EUA, Luxemburg i Canadà que demostren que el ‘pendent relliscós’ no té per què donar-se i que amb una regulació ben feta es poden protegir totes les vulnerabilitats temudes”.

Les diputades Assumpta Escarp (PSC) i Marta Ribas (ECP) han completat l’exposició inicial per defensar el vot a favor del Congrés en la presa en consideració de la proposició de llei.

En el torn de la intervenció de grups, la diputada d’Esquerra Ester Capella ha subratllat que la despenalització de l’eutanàsia no pretén altra cosa “que la defensa del dret a la mort digna i d’acord amb la dignitat i la llibertat de la persona”, que de fet recull la pròpia Constitució espanyola.

Capella ha recordat que aquesta és una proposta que els republicans han presentat “pràcticament a cada legislatura, si no a totes”. I també ha posat de manifest que “una vegada més l’evolució de la societat, de la ciutadania, va molt per davant del dret i de la llei”, i ha lamentat que des de successius governs de l’Estat, “d’un i altre color”, no hi hagi hagut voluntat fins ara de donar-hi resposta. “L'Estat ha de protegir la vida, ha de garantir el dret a una vida digna. El que no pot fer és imposar viure i en totes les circumstàncies”, ha sentenciat Capella.