El Parlament aprova la llei de ports que pretén modernitzar el sector i protegir millor el litoral

El diputat Marc Sanglas ha defensat la llei aturada per l’aplicació del 155 i que havia posat en marxa el conseller Josep Rull

El ple del Parlament ha donat llum verda a la Llei de ports i transports en aigües marítimes i continentals, que pretén ser una actualització de la llei antiga per adaptar-la a la situació actual i optimitzar, simplificar i modernitzar aquest sector clau de les infraestructures portuàries. També es pretén articular un sistema portuari que posi les infraestructures al servei de la promoció econòmica, industrial, logística, nauticoesportiva, pesquera, turística i social del país.

Tal com ha explicat el diputat republicà Marc Sanglas, aquesta llei, la norma del litoral i el Pla Director urbanístic de sòls no sostenibles de la costa, són “un trident normatiu que permet millorar i protegir millor el litoral introduint elements més sostenibles per afrontar el canvi climàtic”. A més, ha afegit que aquesta nova versió de Llei de ports no té l’objectiu de facilitar noves construccions de ports esportius -de fet, inclou una moratòria de set anys-, sinó "millorar i facilitar la gestió de les actuals”.

Així mateix, en la seva intervenció, Sanglas ha recordat que aquesta norma es va proposar a l’anterior legislatura per part de l’exconseller Josep Rull, pres polític condemnat pel Suprem, i que es va veure aturada per l’aplicació de l’article 155. “No podem deixar d’esmentar l'anormalitat política que ha fet endarrerir l’aprovació d’aquesta llei“, ha sentenciat Sanglas.

Amb tot, la normativa també contempla que les “instal·lacions portuàries estiguin vinculades i integrades al teixit urbanístic dels municipis a través de la creació de plans urbanístics portuaris”. D’aquesta manera, es pretén garantir la viabilitat i la sostenibilitat des del punt de vista econòmic i financer a través d’un règim tributari just i proporcionat.

Altres objectius destacats són promoure activitats nàutiques, d’esbarjo, esportives, de recerca científica i culturals associades i la integració de l’entorn territorial i vincular-los a la resta d’infraestructures de mobilitat.

La llei, impulsada per Esquerra Republicana i JxCat i aprovada amb un ampli suport de la cambra, també inclou entre d’altres la regulació del transport en aigües marítimes i continentals i el règim de policia i sancionador.