Aragonès: 'Portarem l'Estat als tribunals perquè es paguin els recursos de les bestretes del finançament del 2019 que són nostres'

El vicepresident Aragonès compareix a la Comissió d'Economia i Hisenda del Parlament i adverteix: “Aquests diners no són una almoina: són nostres, ens corresponen per l’estricta aplicació de la llei i ens els estan retenint"

El vicepresident del Govern i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès, ha anunciat avui que la Generalitat portarà el Govern espanyol als tribunals per l’impagament d’una part dels ingressos del sistema de finançament, que el ministeri d’Hisenda havia de transferir a la Generalitat aquest 2019. “Aquests diners no són una almoina: són nostres, ens corresponen per l’estricta aplicació de la llei i ens els estan retenint de manera irregular” ha denunciat Aragonès, durant la compareixença d'avui a la Comissió d’Economia i Hisenda del Parlament. L'acord de Govern per presentar el recurs contenciós-administratiu, quedarà aprovat el proper dimarts, amb la màxima celeritat.

Tot plegat suma una quantitat de 1.317M€, entre bestretes del sistema de finançament autonòmic i l'IVA del 2017. Uns recursos que "ja s'han recaptat, ja hem pagat, que estan a la caixa del govern espanyol i ja es podrien transferir", ha reclamat el vicepresident.

Aragonès ha explicat que el fracàs en la investidura de Sánchez, ha fet que l'executiu espanyol estigui incomplint de nou les seves obligacions amb les Comunitats Autònomes: “Estem parlant d’un total de 9.000 M€ que el Govern espanyol ha ingressat, que no li corresponen i que té retinguts", ha remarcat. Es demostra que, "més que ‘qui paga mana’, en matèria d’Hisenda, ‘qui cobra mana, i qui cobra és l’Estat", ha afegit. "Si nosaltres recaptéssim l'IRPF i l'IVA, com que aquest IRPF i IVA que ara té l'Estat ja ha estat pagat pels ciutadans de Catalunya, no tindríem aquest problema. El problema no és de despesa, el problema és qui recapta: l'Estat recapta, reté els ingressos i no només a la Generalitat de Catalunya", ha insistit.

Dels 9.000 M€, el deute que correspon a Catalunya suma 1.317 M€, que inclouen 874 M€ derivats de la millora de la recaptació tributària l’any 2019. La resta, 443 M€, provenen d’un canvi normatiu en la gestió de l’IVA que Hisenda va introduir l’any 2017 i que va provocar una pèrdua per a les comunitats equivalent a la recaptació d’un mes. Aquest deute s’hauria d’haver retornat l’any 2019, amb la liquidació de l’exercici 2017.

Ens diuen que el Govern espanyol està en funcions i no pot transferir els recursos que ens pertoquen pel compliment estricte de la LOFCA, però sí que ens pot demanar per carta que retallem en pròtesis de maluc, o pot fer contractes militars per valor de 2.300 M€”, ha lamentat Aragonès, que també ha criticat que el Govern del PSOE no hagi complert el compromís de modificar a l’alça l’objectiu de dèficit del 2019 (fixat en el 0,1%), “mantenint la mateixa política que el PP”. “Un estat on els territoris no poden tenir recursos perquè el Govern central està en funcions o en pròrroga no és un Estat descentralitzat ni federal”, ha conclòs.

Ens diuen que el Govern espanyol està en funcions i no pot transferir els recursos que ens pertoquen per llei, però sí que ens pot demanar per carta que retallem en pròtesis de maluc, o pot fer contractes militars per valor de 2.300 M€

Davant el risc que la recaptació tributària retinguda per l’Estat no arribi en els propers mesos, “hem de marcar prioritats per protegir els serveis públics fonamentals i els compromisos adquirits”, ha remarcat Aragonès. Per aquesta raó, s’ha decidit avançar a l’agost el tancament d’operacions comptables de l’exercici, que habitualment es fa al novembre, “de forma que no es podran adquirir nous compromisos de despesa, amb tot un seguit d’excepcions per garantir l’Estat del benestar de Catalunya”. Aragonès ha advertit que “no fer res provocaria tensions de tresoreria, una desviació del dèficit molt important, l’incompliment de compromisos de pagament i, finalment, una retallada linial de despeses que no farem”.

El vicepresident ha anunciat que, en cap cas, es veuran afectats pel tancament, el pagament de les nòmines, els fons finalistes i la despesa en programes de Salut (atenció primària i especialitzada, CAPs i hospitals, salut pública), Educació general i universitària, Habitatge, Afers Socials (dependència, suport a les famílies, immigració, igualtat, infància i lluita contra la pobresa), Ocupació, prevenció d’incendis i suport als ajuntaments. Tampoc s’aturaran les contractacions ja licitades, els subvencions ja publicades i els compromisos adquirits per mandat legal, “com ara la renda garantida”. Pel que fa a les empreses públiques, “s’ha demanat un pla de contenció de nous compromisos que hauria de ser equivalent al 6% del seu pressupost”, ha afegit. En aquest sentit, Aragonès ha informat que també es podran realitzar altres despeses no excepcionades inicialment “si compten amb l’informe favorable de la Intervenció General”.

Malgrat la contenció pressupostària d’aquí a finals d’any, Aragonès ha avançat que la previsió del departament d’Economia és que la despesa del 2019 “superi en uns mil milions la del 2018”, fet que permetrà “arribar a màxims històrics en despesa corrent”. “L’any 2010, la despesa en serveis públics fonamentals se situava en 18.212 M, mentre que a tancament del 2018 estem en 18.315 M”, ha concretat.

La situació d’ofec financer de la Generalitat s’agreuja, segons ha indicat Aragonès, pel context de pròrroga pressupostària en què es troba l’Administració des de fa dos anys, i que ha obligat el Govern a aprovar un suplement de crèdit i un pla d’acció departamental per tal de poder fer front a les noves necessitats de despesa del 2019. Tanmateix, el vicepresident ha subratllat que “la llei permet fer modificacions pressupostàries, però en cap cas poden substituir el procés de planificació i priorització que es fa quan s’elabora un nou pressupost”. Una tercera pròrroga seria, per Aragonès, “insostenible per als serveis públics del país”.

Per aquest motiu, Aragonès ha fet una “crida a la responsabilitat de tots per poder aprovar el pressupost del 2020” i ha anunciat que el proper més de setembre obrirà una ronda de contactes amb els grups per tal d’iniciar la negociació dels nous comptes.