Aragonès: 'És imprescindible que Catalunya pugui gestionar la part dels fons europeus que li corresponen”

El vicepresident del Govern reclama mesures de xoc al govern espanyol “per les urgències econòmiques d’avui” i denuncia, davant la presidenta de la Comissió Europea, la repressió espanyola contra l’independentisme

“Catalunya vol ser protagonista de la reconstrucció europea”. El vicepresident del Govern, Pere Aragonès, s’ha mostrat molt clar en la conferència de presidents autonòmics amb la presència de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen; on ha reclamat al govern espanyol que “Catalunya gestioni la part dels fons europeus que li corresponen. És imprescindible”, ha assegurat.

Aragonès ha fet una “valoració positiva” dels fons europeus per a la reactivació econòmica després de la pandèmia provocada pel coronavirus. Tant és així que ha destacat que és una proposta “diametralment oposada” a la del 2008: “És l’hora d’una política amb vocació transformadora” i per això ha reclamat que la Generalitat gestioni la seva part dels fons europeus: “Tenim l’experiència, les competències i hem fet la feina. Al juliol vam presentar el pla per a la reactivació econòmica i la protecció social, que mobilitzarà fins a 31.700 milions d’euros", ha reivindicat el vicepresident.

En la conferència, Aragonès també ha demanat a Sánchez “mesures de xoc en l’àmbit econòmic, un pla de rescat per les urgències d’avui, com la moratòria d’impostos que ja vam demanar pels sectors més afectats”. Unes mesures que, “per dimensió, necessiten que aquell qui recapta els impostos, aquell qui es relaciona amb la Unió Europea i aquell qui té la capacitat i marca la capacitat d’endeutament de tots, s’hi posi; i aquest és el Govern de l’estat”, ha sentenciat. De fet, Aragonès ha insistit que calen aquestes ajudes directes i que si Catalunya ja fos un estat independent, “com volem, ja ho hauríem fet”.

La manera de resoldre aquest conflicte no és continuant la repressió, sinó amb més democràcia que és com es resolen els conflictes polítics en el si de la Unió Europea
Pere Aragonès Vicepresident del Govern i conseller d'Economia

Per altra banda, el vicepresident ha recordat que “l’evolució de la pandèmia condiciona tot el que fem. Hem de ser conscients en la situació sanitària en la qual estem, ja hi ha 2.017 pacients ingressats per Covid-19”. Així, Aragonès ha afirmat que “la capacitat de resposta del sistema sanitari es pot posar en compromís les properes setmanes, per això són necessàries mesures com les que hem pres amb la limitació de la mobilitat nocturna”, ha detallat.

Denuncia de la repressió espanyola contra l’independentisme

Més enllà dels aspectes econòmics, el vicepresident Aragonès ha iniciat la seva intervenció en la conferència dirigint-se a van der Leyen denunciant “la injusta inhabilitació del president Torra per haver demanar la llibertat dels presos i el retorn dels exiliats”. Aragonès també ha explicat a la presidenta de la Comissió Europea que Catalunya és una nació d’Europa, “que ens sentim part del projecte europeu i ens volem sentir part de forma plena, com un Estat membre de la Unió Europea” i que la manera de resoldre aquest conflicte “no és continuant la repressió, sinó amb més democràcia que és com es resolen els conflictes polítics en el si de la Unió Europea”, ha conclòs.