El vicepresident i coordinador nacional d'Esquerra Republicana, Pere Aragonès.

Esquerra Republicana arrenca una inversió rècord de més de 2.300 milions, la gestió de l’ingrés mínim vital i una moratòria de pagaments per a autònoms, entre d’altres, a la negociació dels pressupostos de l’Estat

“Hem arribat a un acord exigent pels Pressupostos, per responsabilitat, pel moment en què ens trobem de crisi sanitària i econòmica i perquè és la nostra obligació posar el màxim de recursos possibles al servei de la gent”. Amb aquestes paraules ha explicat aquest dimecres el vicepresident del Govern i coordinador nacional d’Esquerra Republicana, Pere Aragonès, l’acord assolit amb el govern de l’estat pels pressupostos del 2021, que inclouran una inversió rècord per a Catalunya de més de 2.300 milions d’euros, per primera vegada per sobre del pes del PIB català a l’Estat, i incrementaran les eines de la Generalitat per a combatre les conseqüències de la pandèmia del coronavirus.

En concret, la inversió per a Catalunya arribarà als 2.339 milions d’euros, el que suposa el 19,13% sobre el total regionalitzat, per primera vegada per sobre de la contribució del PIB català al conjunt de l’Estat (19%). A aquesta xifra cal sumar la transferència de deutes pendents com els de Mossos d’Esquadra, Justícia i beques, de 480 milions més. L’acord de pressupostos també inclou una clàusula per garantir que les inversions pressupostades per Catalunya s’executen. A banda, contempla que Catalunya sigui el primer territori, després de Navarra i Euskadi, que gestionarà l’Ingrés Mínim Vital; que el Ministeri d’Hisenda aixequi el control sobre els comptes de la Generalitat, una moratòria de tres mesos dels pagaments a la Seguretat Social dels autònoms i autònomes, i que Catalunya gestioni més de la meitat dels fons europeus i en decideixi les inversions, amb 596 milions que ja arribaran el proper any.

“No cedirem ni un pam en la defensa d’un millor dia a dia per a la gent mentre seguim construint la República Catalana”, ha afirmat Aragonès, que ha afegit que “no és una opció, sinó una obligació”, aconseguir els màxims recursos possibles per a fer front a la crisis sanitària, social i econòmica que pateix el país. “No podem renunciar a res que ens permeti començar la reconstrucció d’un país on moltíssima gent està patint. Per tenir un país lliure, més just i més pròsper, necessitem que tothom se’n surti”, ha sostingut.

Gabriel Rufián Portaveu del Grup Republicà al Congrés

Al marge dels punts mencionats, l’acord implica que Catalunya recuperarà tot el deute de l’Estat en la gestió de beques per a l’estudi, que s’acumulava des del 2005, i implicarà un augment de 721 milions d’euros per a la gestió de la dependència. A més, comportarà la creació d’un comitè d’experts per abordar una reforma fiscal total de l’estat, justa i progressiva, i les modificacions legals necessàries per evitar el ‘dúmping’ fiscal de territoris com la Comunitat de Madrid, on la baixa tributació a les grans fortunes i grans empreses suposa una “deslleialtat” respecte la resta de territoris, ha denunciat Aragonès.

Per últim, s’inclouen 4 milions d’euros per a la creació d’un Corredor Humanitari per a les persones refugiades i més de 2,5 milions per al salvament marítim de les que es veuen obligades a jugar-se la vida al mar; l’homologació fiscal de l’Institut Català de Finances a l’Institut de Crèdit Oficial, com a primer pas per a la futura banca pública catalana; i l’entrada de la Generalitat als òrgans de Govern del Consorci de la Zona Franca, un organisme econòmic de gran rellevància.

“El que avui anunciem és un compromís electoral d’Esquerra Republicana”, ha subratllat el portaveu del Grup Republicà a Madrid, Gabriel Rufián. “Vam guanyar les darreres generals amb el missatge clar que fariem servir tota la nostra força política per posar-la al servei del país i dels interessos del poble de Catalunya”, ha reblat. “Tot respon al nostre doble objectiu: ajudar a la gent d’aquest país i defensar Catalunya mentre seguim construint la República Catalana”, ha conclòs Aragonès.

Aquests són els principals punts de l’acord:

1. Catalunya rebrà més de 2.300 milions d’euros per fer front a la greu crisi social i econòmica que estem patint. És la xifra més gran que Catalunya ha rebut per part de l’Estat en aquest segle, i per primera vegada situa les inversions i les transferències molt per sobre del percentatge de població i el percentatge del PIB que representa Catalunya a l’Estat.
  2. Garantia d’execució de les inversions a Catalunya. Una clàusula per evitar que les inversions de Catalunya siguin sempre les últimes a executar.
  3. Catalunya gestionarà més de la meitat dels fons europeus i seleccionarà els projectes a dur a terme. Per al proper any ens assegurem 596 milions d’euros per a polítiques mediambientals i d’habitatge
  4. S’aixeca definitivament el control financer a que l’Estat sotmet mensualment Catalunya des del 2015. S’acaba la fiscalització permanent de les finances de la Generalitat i l’amenaça constant de la intervenció de l’Estat. Guanyem llibertat i marge de maniobra per donar un millor servei a la ciutadania.
  5. La Generalitat passarà a gestionar directament l’Ingrés Mínim Vital. Una eina troncal d’un estat del benestar modern i avançat com el que desitgem, que no deixi ningú enrere i menys en un moment tan difícil com l’actual.
  6. La Generalitat de Catalunya recupera el deute acumulat per l’Estat en la gestió de les beques i ajudes a l’estudi des del 2005 i aconseguim que l’Estat comenci a posar-se al dia en àmbits tan importants i bàsics com el finançament de Mossos i Justícia i amb 721 milions d’euros més per a dependència.
  7. Moratòria de pagaments a la seguretat social per als treballadors i treballadores autònomes pels mesos de desembre, gener i febrer.
  8. Creem un comitè d’experts que impulsi un sistema tributari amb una distribució de la riquesa més justa, on aportin més els que més tenen, i per posar fi al dúmping fiscal de Madrid.
  9. Un Corredor Humanitari per a les persones refugiades. Aconseguim 4 milions d’euros per al Corredor Humanitari i més de 2 milions i mig per a finançar el salvament marítim.
  10. L’homologació fiscal de l’Institut Català de Finances a l’Instituto de Crédito Oficial, com a primer pas per a la futura banca pública catalana.
  11. Entrada de la Generalitat al Consorci de la Zona Franca. Corregim l’anomalia històrica de la no participació de la Generalitat en un organisme econòmic d'un impacte tan significatiu en el territori català.