Un nombrós grup de gent intenta entrar a un tren en la segona jornada de vaga de maquinistes de Renfe a l'estació de Barcelona-Sants, l'1 d'octubre de 2021 / ACN

Esquerra Republicana posa de manifest la falta d’inversions i assegura que “el que vivim aquests dies respon a un model ferroviari que no és el nostre”

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha enviat una carta al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, on manifesta la seva preocupació per la gestió del servei de Rodalies: “La ciutadania de Catalunya pateix un greuge històric pel mal funcionament del servei ofert per Renfe, com s’està evidenciant de nou aquests darrers dies”, afirma. “És per això que des del Govern català reclamem assumir la gestió d’aquest servei cabdal per al nostre país i que, mentre no es produeixi aquest traspàs, el govern de l’Estat posi les solucions necessàries per poder donar el millor servei als usuaris”, afegeix.

En aquest sentit, Aragonès demana una “major implicació” del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que és competent en aquest àmbit: “És imprescindible poder tenir tota la informació detallada per part seva, tant de les propostes per solucionar la situació concreta d’aquests dies, com també per solucionar els problemes estructurals”.

I és que, a banda de la conjuntura actual de la vaga de maquinistes que ja suma quatre jornades, “la falta d’inversions que pateix Catalunya en matèria de mobilitat fa dècades que requereix d’una solució efectiva, eficient i real”, escriu el president. Per aquest motiu, afirma que “si el govern espanyol vol resoldre-ho veritablement, són urgents propostes clares, concrecions en la comissió bilateral Estat-Generalitat i abordar totes les derivades, també en matèria laboral”.

Com a president de la Generalitat, vetllo pels interessos i els drets de tots els catalans i catalanes, i és evident que el mal servei crònic de Rodalies els vulnera diàriament
Pere Aragonès President de la Generalitat de Catalunya

Aragonès també assenyala que el Govern de la Generalitat aposta per la mobilitat sostenible, que minimitzi l’impacte ambiental i iguali les possibilitats de viatjar en transport públic des de qualsevol punt del país. “El servei que actualment ofereix Renfe tampoc ho garanteix”, lamenta, “per la qual cosa, ens comprometem a reclamar una solució i la implicació dels seus responsables”, assegura.

Per cloure la carta, declara que, “com a president de la Generalitat, vetllo pels interessos i els drets de tots els catalans i catalanes, i és evident que el mal servei crònic de Rodalies els vulnera diàriament”. Per això, en definitiva, resta a l’espera d’una “proposta urgent” per part de l’executiu espanyol.

“El que vivim aquests dies és fruit d’una manca d’inversions durant 40 anys i respon a un model ferroviari que no és el nostre”

La secretària general adjunta i portaveu d’Esquerra Republicana, Marta Vilalta, també va referir-se a aquesta qüestió en roda de premsa: “El Govern està fent un seguiment dels serveis mínims de Renfe i està en contacte amb l’empresa i els sindicats per tal que es garanteixi un equilibri entre dos drets: el dret de vaga i el dret a la mobilitat de tota la ciutadania”. Més enllà d’això, també va constatar que “el que ens urgeix com a país és el traspàs de Rodalies i el finançament adequat per poder oferir a la ciutadania el millor dels serveis”.

I en la mateixa línia s’ha expressat la diputada republicana Raquel Sans, aquest matí al Parlament de Catalunya: “Exigim no només el traspàs de les competències de Rodalies, sinó també el traspàs dels recursos; el que vivim aquests dies és fruit d’una manca d’inversions durant 40 anys”, ha denunciat, “i respon a un model de transport ferroviari que no és el nostre”. “L’Estat ha apostat pel sistema ferroviari d’alta velocitat i ha deixat de banda les Rodalies, que utilitzem milers i milers de ciutadans cada dia”, ha constatat, “i ens trobem que, o bé utilitzem un sistema de Rodalies i regionals que no funciona, amb impuntualitat i mancança de freqüències, o bé agafem el cotxe i ens trobem hores i hores de retenció”.