BCN Smart Rural: afavorim el desenvolupament territorial amb estratègies innovadores

Des de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona, encapçalada pel republicà Dionís Guiteras, i en col·laboració amb el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya i l'Associació d'Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA), s'ha posat en marxa el projecte BCN Smart Rural

Es tracta d'un Pla Estratègic de Competitivitat Territorial (PECT) que té com a finalitat impulsar i desenvolupar una estratègia intel·ligent de desenvolupament territorial, sustentada en la innovació i el coneixement aplicats, propiciant la producció sistemàtica de nous productes, serveis i solucions lligats a la valorització i millora del sector agrosilvopastoral.

Aquesta estratègia s’articula en base a una economia verda, circular i de caràcter local, que potenciarà la relació de l'activitat econòmica amb el seu entorn, i que aportarà beneficis tant a nivell econòmic (transferència tecnològica, de coneixement i de millora en la comercialització), com també a nivell social (generació de llocs de treball), ambiental i d'equilibri territorial.

Finançat a través dels Fons de Desenvolupament Regional Europeu (FEDER), el BCN Smart Rural compta amb un pressupost de prop de tres milions d’euros repartits en tres àmbits d’actuacions:

• Un banc de serveis per impulsar l’especialització i la competitivitat al món rural a partir de les noves tecnologies.
  • L’impuls de l’economia verda i circular a partir de la gestió forestal i l’impuls de la biomassa de km 0.
  • El foment d’activitat productiva agrícola i ramadera d’alt valor ecològic.

El projecte es desenvoluparà fins al 2021 en l’àmbit de la demarcació de Barcelona no metropolitana, un àmbit que abasta un total de 565.975 habitants, el que suposa el 84,94% del territori no metropolità de la demarcació.

Presentació a Prats de Lluçanès
El vicepresident 1er de la Diputació de Barcelona, Dionís Guiteras, i l'alcalde de Prats de Lluçanès, Isaac Peraire, han participat aquest matí en la presentació del projecte BCN Smart Rural.

Guiteras ha recordat que “el 66% del territori del nostre país és bosc, i no és viable econòmicament hores d'ara”. “Això no ens ho podem permetre, hem de fer de tractor en aquest canvi en la realitat subsidiada del territori”, ha afegit. El vicepresident de la Diputació ha explicat que “el BCN Smart Rural vol fer aflorar els projectes que vénen del territori”. En aquest sentit, ha remarcat que “aquest és un projecte que no s'ha fet des d'un despatx de Barcelona, sinó que s'ha fet escoltant el territori”. Per últim, ha enumerat les 3 idees bàsiques sobre les quals es fonamenta el projecte: “aconseguir que l'entorn de les ciutats també sigui intel·ligent; que el món rural recuperi terreny en la batalla demogràfica; reconnectar el món rural i el món urbà”.

Per la seva banda, Peraire ha assegurat que “des del Lluçanès creiem en les potencialitats de territoris com el nostre i necessitem projectes com aquest, que posin en valor aquestes potencialitats”. L'alcalde de Prats de Lluçanès ha manifestat que “pensem en el futur i per això estem esperançats, orgullosos i contents de participar en aquest Pla Estratègic de Competitivitat Territorial”. “Ens hi aboquem i posem a la seva disposició espais, recursos tècnics i energia”, ha conclòs.