Gemma Ubasart, acompanyada d'Amand Calderó i Manel Capdevila / Govern de la Generalitat

8 de cada 10 persones que passen per la presó no tornen a ingressar un cop han complert la pena, la xifra més baixa en els 33 que es fa el seguiment

Si limitem l’estada a presó i prioritzem la reinserció, estarem construint societats més segures i amb menys delictes”, ha manifestat la consellera de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat de Catalunya, Gemma Ubasart, durant l’anunci que ha fet avui sobre l’estudi de taxa de reincidència penitenciària a Catalunya.

Segons l'estudi de recerca "Taxa de Reincidència Penitenciària 2020", dut a terme pel Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE), la taxa de reincidència penitenciària al nostre país ha caigut 9,1 punts respecte el darrer anàlisi i passa del 30,2% al 21,1% en sis anys. Això vol dir que 8 de cada 10 persones que han passat per la presó no hi tornen un cop han complert la seva pena. Mecanismes com el règim obert i les progressions de grau són elements que han esdevingut fonamentals per aconseguir aquesta davallada. Es tracta de la taxa de reincidència més baixa en els 33 anys de seguiment d'excarcerats.

Ubasart s’ha mostrat taxativa a l’hora d’afirmar que “a menys presó, menys delictes”, i ha assegurat que una política d’execució penal destinada a potenciar la reinserció i reduir l’empresonament és també una política de “cohesió social i de seguretat ciutadana”. “L’aposta per la reinserció i el medi obert és una aposta per la seguretat”, ha declarat la titular de Justícia.

El model català, un model d’èxit

Segons Ubasart, el resultat de l'estudi assenyala "el camí a seguir". La consellera ha afirmat que la taxa de reincidència penitenciària és "relativament baixa" i aquest fet situa a Catalunya en una molt bona posició respecte als països del seu entorn. Ubasart ha fet valdre el model basat en la centralitat de la reinserció, que garanteix la convivència, la custòdia i la seguretat, amb respecte escrupolós als drets humans i a la dignitat de les persones, i ha asseverat: "La nostra aposta és que les presons siguin espais de vida, amb un alt nivell d'intervenció i d'activitats".

Finalment, en aquest anunci, on també hi eren presents el secretari de Mesures Penals, Reinserció i Atenció a la Víctima, Amand Calderó, i el cap de l'àrea d'investigació i formació en execució penal del CEJFE, Manel Capdevila, s’ha volgut fer un doble apunt en clau d’estrangeria i gènere, i s'ha explicat que la taxa de reincidència de les persones estrangeres és molt similar a la de les persones nascudes a l'estat espanyol, o que el nivell de reincidència entre homes i dones és pràcticament el mateix.

Etiquetes