Canet demana al Govern espanyol que aprovi mesures per garantir la neutralitat religiosa d'institucions i serveis públics

El diputat al Congrés Francesc Canet ha presentat una proposició no de llei en la qual reclama al Govern espanyol que posi en marxa mesures destinades a garantir la "neutralitat religiosa" de les institucions i els serveis públics per donar compliment a l'aconfesionalitat de l'Estat que estableix l'article 16.3 de la Constitució.

En la iniciativa, Canet recorda que aquest mateix article especifica que els poders públics tindran en compte les creences religioses de la societat espanyola i que en virtut d'això es "mantindran les consegüents relacions de cooperació amb l'Església Catòlica i les altres confessions".

Peròaquestes relacions no estan prou delimitades respecte a l'acció dels poders públics i de vegades es donen casos en els quals "es posa en entredit l'aconfesionalitat de l'Estat".

"És doncs necessari garantir el compliment de l'aconfesionalitat de l'Estat, delimitant i complementant la legislació vigent", assenyala el diputat.

Així, demana que es garanteixi la neutralitat religiosa de les institucions i els serveis públics de l'Estat per evitar la promoció de qualsevol creença o acció religiosa "mitjançant símbols, documents o qualsevol altre mitjà". En aquest sentit, demana que les institucions públiques o els seus membres, quan actuïn com a tals, "no puguin realitzar o participar en ritus religiosos, ni fer apologia mitjançant símbols o declaracions".

ERC defensa també que durant la present legislatura es revisin els acords subscrits per l'Estat amb les diferents confessions per plantejar noves vies que s'ajustin estrictament a la fórmula constitucional de "cooperació amb les confessions", però garantint que les institucions i serveis públics "no promocionin com a tals i mitjançant cap mitjà cap confessió o acció religiosa".

Així mateix, planteja que es realitzin les modificacions legals oportunes per eliminar de l'ordenació jurídica tot tipus de "discriminació positiva" per motius religiosos. Finalment, reclama que es creï una comissió per estudiar les mesures anteriors, establir mecanismes que assegurin el seu compliment i, en el seu cas, proposar-ne altres de noves destinades a complir amb l'aconfesionalitat de l'Estat.

D'altra banda, l'Intergrup pel Laïcisme, integrat per representants de tots els grups parlamentaris excepte el PP, està estudiant la possibilitat de sol·licitar la creació d'una comissió d'estudi en el Congrés que, durant un any, s'encarregaria de proposar mesurades per aprofundir en el laïcisme de l'Estat, amb la intenció que l'aconfesionalitat sigui una realitat en totes les institucions públiques, l'educació i els mitjans de comunicació.