El president del grup parlamentari d'Esquerra Republicana, Josep Maria Jové, durant la sessió de control al Parlament / Marc Puig

El president Pere Aragonès assegura que si la llei espanyola de residus s’aprova en els termes actuals, “tindrà al davant el Govern de la Generalitat i arribarem fins on faci falta”

El grup parlamentari d’Esquerra Republicana busca l’aval ampli i transversal de la cambra catalana per frenar qualsevol intent de l’Estat espanyol de centralitzar i unificar el cànon de residus català, un impost ecològic i pioner a Catalunya, amb la llei espanyola de residus que s’està tramitant al Senat.

El president del grup republicà, Josep Maria Jové, ha denunciat que des de l’Estat “ni fan, ni deixen fer”, ja que han incomplert reiteradament els objectius de recollida de residus segons els marcs europeus, i ara “pretenen recuperar el temps perdut a costa d’un sistema pioner que fa gairebé 20 anys que té un suport consolidat a Catalunya i el reconeixement d’Europa”. “Que alguns no hagin fet prou feina fins ara no pot servir d’excusa per homogeneïtzar un cànon català i capgirar-ne el sentit”, ha etzibat Jové.

El president de grup ha explicat que aquest cànon català és “un model d’èxit, pel disseny i per la implementació”, i si la llei espanyola prospera tal com està ara, “a Catalunya li haurà sortit caríssim haver fet les coses ben fetes i a temps; no només en perdrà la gestió, sinó que, també, el funcionament”.

I és que el nou impost, unificat, tal com el planteja l’Estat ara, “no mantindrà el caràcter finalista, no revertirà directament dins l’ecosistema i no afavorirà l’economia circular”. Fins i tot, ha condemnat Jové, “obre la porta a que el govern central de torn posi el tipus de gravamen a zero i, senzillament, el cànon desaparegui”.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, responent a Josep Maria Jové durant la sessió de control / Marc Puig

Per tot plegat, els republicans porten al ple del Parlament d’aquesta setmana una moció que busca que la cambra blindi en bloc el cànon de residus català. “Demà sabrem si la gestió catalana, si l’objectiu finalista d’aquesta fiscalitat ambiental, si mantenir la feina ben feta, és una prioritat per a tothom”, ha dit Jové, interpel·lant els altres grups.

El Govern de la Generalitat, al davant

Per donar resposta a Jové, durant la sessió de control, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, també ha denunciat aquesta amenaça de l’Estat: “Ens trobem que el govern espanyol, que veu que aquesta legislació no existeix als altres territoris, ha decidit fer un pas que envaeix competències i, a sobre, es queda curt, no regula amb la nostra ambició i exigència”.

Aragonès també ha posat en valor el cànon: “Ha permès invertir més de 250 milions d’euros en plantes de compostatge, 121 milions d’euros en recollida orgànica i 47 milions d'euros en deixalleries”. I ha alertat que, amb la llei espanyola, aquest sistema pioner pot desaparèixer.

Ho combatrem, perquè ens treu tota la capacitat d’acció i ens manlleva la sobirania d’aquest Parlament per decidir la pròpia política de residus, que és clau en la lluita contra el canvi climàtic, per afavorir l’economia circular i exigir la transformació verda, que és imprescindible”, ha asseverat el president. I per cloure, ha advertit: “Si la llei espanyola s’aprova en els termes actuals, tindrà al davant el Govern de la Generalitat i arribarem fins on faci falta”.