La diputada d'Esquerra Republicana Ester Capella ha denunciat aquest dimarts en el ple del Congrés, durant la convalidació del reial decret llei del govern espanyol sobre les clàusules sòl, que es tracta d'un projecte ‘insuficient’, pactat amb el PSOE i C’s, que ‘afavoreix als bancs i deixa a l'estacada a milers de ciutadans’.
Capella ha insistit que ‘no era tan difícil regular un mecanisme extrajudicial per a la devolució de quanties cobrades abusivament per les entitats’, després que Bankia hagi decidit aquesta setmana no posar condicionants o limitacions per a la devolució. ‘La mateixa Bankia els ha deixat a tots vostès en fora de joc; el seu castell de cartes s'ha enfonsat amb una bufada del president de Bankia. Una lliçó per tots vostès. Queda clar que sí es podia, però no han volgut’, ha sentenciat.
La diputada republicana ha defensat que ‘aquest sistema extrajudicial no hauria d'abordar el caràcter transparent o no de les clàusules sòl, doncs és una qüestió ja resolta per la justícia, dictaminant que totes les clàusules sòl són no transparents i abusives’.
Capella ha recordat que Esquerra Republicana ja va presentar al desembre passat, tan bon punt es va conèixer la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, una proposició no de llei on s'estableix la necessitat de regular un procediment que fos un mecanisme ‘ràpid, universal, col·lectiu i eficaç’, que garantís la protecció dels consumidors evitant que la càrrega del procés recaigui en els clients afectats. Per això, ha lamentat: ‘Ens deixen un procediment que solament genera dubtes, i sobretot, inseguretat jurídica, això que a vostès els agrada tant reivindicar, però són incapaç d'aplicar-se a si mateixos’.
La fortalesa de l'economia catalana
D'altra banda, aquest dilluns, i en qualitat de portaveu d'Esquerra a la comissió d'Economia, Indústria i Competitivitat, Ester Capella, reclamava al ministre Luis De Guindos que ‘reconegui que la fortalesa de l'economia catalana, enforteix la credibilitat de l'econòmica espanyola perquè és reputació mútua’. En aquest sentit, Capella defensava que ‘els hauria d'interessar que l'economia catalana vagi tan bé com sigui possible perquè amb el procés que ha iniciat Catalunya, serem economies veïnes; si de nosaltres depèn, la relació serà excel·lent i continuada’.
En la seva intervenció, la portaveu republicana va denunciar que les polítiques bancàries del govern espanyol han estat ‘ineficients, antisocials i èticament reprovables’. ‘El sistema bancari ha fet aigües per tots els costats, ha hagut de ser rescatat; un Titanic de grans dimensions que creia que podia competir amb els millors’, criticava.
En aquest sentit, Capella assegurava que ‘serem els ciutadans els que pagarem de les nostres butxaques una ingent quantitat de diners per la cobdícia dels banquers’. De fet, la republicana va recordar l'últim informe del Tribunal de Comptes: ‘S'han injectat més de 122.000 milions d'euros per salvar el sistema, dels quals, 68.000 milions ja els podem considerar perduts’.
D'altra banda, Capella va lamentar que malgrat ‘les millores’ en l'economia espanyola, aquestes ‘no arriben als més castigats per la crisi, no ens fem trampes al solitari’. Explicava que es tracta 'd'un creixement conjuntural, subjecte als vaivens de la política internacional’. ‘L'Estat espanyol falla en la redistribució, a major creixement a Espanya, major és la bretxa de la desigualtat’, sentenciava.