Carme Porta al desè aniversari de la Ruta Pacífica de las Mujeres de Colombia

La secretària de la Dona d’Esquerra, Carme Porta, es troba a Colòmbia per participar en el desè aniversari de la Ruta Pacífica de las Mujeres de Colombia. Es tracta d’un moviment social que es defineix com a feminista i agrupa 350 organitzacions de dones dels nou departaments de Colòmbia que cada any, el 25 de novembre, fan una marxa sobre algun territori on la violència contra les dones ha estat important.

La jornada va començar dijous amb un manifest que reivindicava la necessitat de continuar avançant en el procés de pau tot donant veu a les dones. Elisabet Uribe, feminista colombiana afincada a Catalunya, i Gaby Ore, peruana especialista en temes de pau, van anar desgranant les claus per arribar a una reparacació dels crims comesos que tingui en compte les dones. Uribe va conferenciar sobre l'anàlisi de les guerres i totalitarismes a partir del pensament de la diferència sexual.

Gaby Ore va exposar les condicions preliminars que qualsevol procés de pau ha de tenir per garantir els drets de les dones. Ore va destacar la importància de les aportacions de l'anàlisi feminista, perquè posava damunt la taula les experiències de les dones i l'impacte desproporcionat i diferenciat que el conflicte té en elles. La violència contra les dones es produeix dins i fora del conflicte, però és en aquest marc on s'actua amb més impunitat. La reparació ha de garantir també les condicions perquè no es repeteixi aquesta violència.

L'acte simbòlic i la concentració a la plaça Bolívar va ser seguit de molt a prop per la policia i l'exèrcit. Mentre les dones desplegaven cants i espelmes, així com els colors groc (de la veritat), blanc (de la justícia) i blau (de la reparació) de forma simbòlica, alguns joves soldats s'acostaven i en veu baixa expressaven solidaritat i complicitat, mentre els seus mandos els seguien de prop.

Porta ha aprofitat els dies previs per entrevistar-se amb representants de diferents entitats de dones a Colòmbia i conèixer de més a prop la seva realitat.