Josep-Lluís Carod-Rovira ha presidit aquest matí la segona reunió del Comitè de Pilotatge de l’Eurodistricte de l’Espai Català Transfronterer. Durant la reunió ha destacat que els projectes transfronterers tenen en comú que “es fan des de la voluntat de construir la veritable Europa de la proximitat”. A més, Carod ha emfatitzat que no es pot parlar “d’una Catalunya sencera si no hi és tota”.
Durant la seva intervenció, Carod, ha posat de manifest que “si bé són els Estats els qui han establert les fronteres, és a les institucions més properes al ciutadà on es troben aquells qui estan més capacitats per cercar solucions”. Segons ha exposat tots els projectes transfronterers tenen com a característica comuna que “es fan des de la voluntat de construir la veritable Europa de la proximitat: la del servei a la ciutadania, la de la voluntat de resoldre i fer més senzilla la vida quotidiana de les persones”. Carod ha destacat que darrera aquestes reflexions profundament europeistes hi ha “una idea constructiva” per tirar endavant “l’Europa de la pau, l’Europa de la superació de les fronteres i els conflictes, i també l’Europa útil, l’Europa al servei de la ciutadania”.
Carod ha subratllat que l’Europa dels pobles es planteja construir el futur “deixant de banda els fantasmes del passat i que han portat els estats a enfrontar-se i dirimir, a través de guerres, les seves fronteres i la seva integritat territorial”. En referència al cas català ha manifestat que “l’entesa entre castellans i francesos porta a la fixació i estabilització d’una frontera que migparteix un territori que havia estat el cor de la Marca Hispànica de Carlemany, on va néixer Catalunya”. Malgrat això, “mai no han deixat d’entendre’s. I aquest espai ha estat un espai d’entesa, de treball i d’intercanvi”.
Segons Carod perquè l’Espai Català Transfronterer funcioni cal “el compromís de dur-lo a terme sense exclusions, atenent a totes les veus, amb la iniciativa i el protagonisme de tots els socis participants, sense cap imposició dels uns sobre els altres, sinó alhora i per igual”.