Carod creu que els socis del tripartit es van aprofitar de la crisi

El secretari general, Josep-Lluís Carod-Rovira, ha dit avui que la classe política catalana, a l'hora de la veritat, "s'ha acollonit" i no ha sabut resistir les pressions exteriors, bàsicament del PP, crítica en la qual ha inclòs tàcitament els seus socis al govern català (PSC i ICV-EUiA), per aprofitar l'ocasió per "resituar-se i agafar força" dins de l'Executiu.

Carod, que ha pronunciat aquest migdia una conferència a l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona davant d'aproximadament 300 persones, ha criticat la "fragilitat" de la classe política catalana, "i també l'econòmica i la suposadament intel·lectual", en relació amb la crisi provocada arran de la seva entrevista amb dirigents d'ETA.

El cas, ha subratllat, és que aquesta "covardia" ha situat ERC "just davant del PP", a "les antípodes" d'aquest últim, situació que "l'està enfortint tant políticament com electoralment", el que li permet assumir el repte que "d'aquí a quatre anys serem la segona força del país, en lloc de la tercera, i qui avisa no és traïdor".

En aquest sentit, ha dit que el protagonisme que està adquirint el seu partit i el seu creixement electoral "estan accelerant el procés històric que condueix a la llibertat de Catalunya", un procés que espera consolidar portant ERC a convertir-se en la segona força política catalana.

Encara que a la conferència no ha especificat qui considera que pot ser la primera, el màxim dirigent d'ERC ha aclarit posteriorment, a la "caravana electoral", que el seu pronòstic és que CiU seguirà debilitant-se progressivament els anys vinents, el que permetrà a ERC passar a ser la segona força, darrere del PSC, i desplaçar CiU al tercer lloc.

Segons Carod, aquestes eleccions "no són com altres", i la polarització que s'està produint "pel fet que siguem objecte d'atacs constants" pot provocar un fenomen imprevist "i és que en unes eleccions espanyoles puguem aconseguir fins i tot més vots que a les catalanes, cosa que no ens havia passat mai".

"Hi ha moments en la vida dels pobles -ha dit- en els quals un factor concret pot accelerar un procés històric", i, ha continuat, "sé que ara mateix, hi ha molta gent que desitja votar ERC per dignitat nacional i per valentia democràtica, hi ha molta gent que ha dit prou a tanta ximpleria i de perdre en el pont aeri cap a Madrid la meitat dels papers".

"Tot això està accelerant el procés històric, -ha explicat- i ERC ja no pot ser vista com una petita força, gairebé testimonial, dins del panorama polític. Som ja una força mitjana que s'està fent gran" i creix per constituir una "alternativa política a Catalunya".

Després d'advertir que el PP té "al·lèrgia a la diversitat" i que intenta imposar "el pensament únic" el que el converteix en "un partit amb tendències totalitàries", ha lamentat que "alguns partits, CiU i el PSOE, hagin fet seguidisme els últims anys" dels populars "i hagin alimentat la criatura".

Carod s'ha congratulat que Aznar vegi un perill en el "canvi de règim democràtic" que ell propugna. "Hi ha algú que parla de mi i em recorda en tots els actes. Gràcies José Mari, però efectivament -ha indicat- defensarem la necessitat de passar d'un règim autoritari i centralista a un altre plenament democràtic i plural".

Segons el secretari general, "si resulta que CiU no veu clar un pacte amb el PSOE i Rajoy diu que no contempla governar amb Convergència, llavors jo em pregunto: per què serveix votar CiU? Crec que la gent entendrà que el vot catalanista i d'esquerres útil és el que es pot donar a ERC".