Carod denuncia pressions a empresaris i associacions perquè donin suport a CiU i PSC

Josep-Lluís Carod-Rovira ha denunciat avui que s'estan produint "pressions inusitades" a sectors empresarials, associatius i de professionals "per recolzar especialment CiU" i "en menor grau" el PSC, i ha advertit que l'estil convergent de campanya recorda una "madrilenyització de baix nivell".
En una trobada amb la premsa, el candidat a la presidència de la Generalitat ha precisat que aquestes "pressions" cap a sectors diversos molt pròxims fins ara a l'àmbit d'influència de CiU "es produeixen en el sentit de buscar suport i implicar-los en la seva campanya electoral". El candidat ha assegurat que "em consta que les pressions han estat molt i molt fortes, i si ho sé és perquè m'ho han dit persones que n'han estat objecte".

També ha apuntat que les pressions s'estan donant per donar suport al PSC "encara que en menor grau que les que tenen el seu origen en CiU". Carod opina que "és possible" que el desembarcament de líders polítics estatals a Catalunya, com Aznar, Zapatero i Llamazares, suposi una "espanyolització de la política catalana", tal com ha denunciat CiU, però, segons Carod, l'estil, la forma de fer les coses i el llenguatge que utilitza CiU en aquesta campanya podria definir-se com el de "una madrilenyització de baix nivell".

"El seu estil s'assembla més a l'utilitzat en la recent campanya de la Comunitat de Madrid que no a la tradició política catalana", ha afegit.
Per al candidat, no obstant això, el fet que en aquesta ocasió hagi estat informat de les pressions "demostra el que ja havíem indicat, que per primera vegada en l'actual període democràtic, ERC té un vot ocult de gent que, per motivacions molt diverses, no ho declara".

El perfil d'aquest "votant ocult", ha explicat, és un petit o mitjà empresari o un professional que, pel seu treball, "apareix vinculat d'alguna forma a altres formacions amb important presència en les institucions, com CiU o el PSC, i tem patir repercussions negatives si declara públicament el seu suport a ERC".

El candidat també ha rebutjat l'apel·lació "al vot de la por" que "estan fent alguns dirigents de CiU" i que consisteix a tractar d'infondre temor als votants nacionalistes davant la possibilitat que Maragall sigui el pròxim president de la Generalitat gràcies al suport d’ERC. "Jo crec que la societat catalana és prou madura com per entendre que l'única amenaça real per a l'autogovern passa per l'eventualitat que el PP augmentés molt i pogués sumar prou amb CiU, perquè en aquest cas, és segur que hi hauria un nou pacte CiU-PP, com el que han mantingut en els últims vuit anys i que ha estat nefast per a Catalunya".

Després de subratllar que "la dreta catalana és més de dretes que catalana i l'esquerra espanyola és més espanyola que d'esquerres", el presidenciable ha fet una crida a la participació electoral: "demano a la gent que surti a votar a favor de Catalunya, la llibertat i la sobirania". Segons Carod, "ERC obtindrà els millors resultats des del 20 de novembre de 1932" perquè es beneficiarà d'un doble corriment dels espais electorals, el de CiU cap a ERC i el dels partits de l'esquerra clàssica (PSC i ICV-EUiA) cap a ERC.

El candidat ha volgut realitzar "una precisió històrica" sobre l'apel·lació que va efectuar abans d'ahir Mas a allò que haguessin fet els expresidents Macià i Companys. "Tots dos eren d'ERC i de Catalunya, no de CiU que ni tan sols existia", ha assenyalat. També ha recordat que ERC va apostar en aquells anys per un procés de sobirania nacional i de justícia social per a Catalunya, "però també es va implicar en un canvi de règim a l'Estat Espanyol, fins al punt de ser un dels protagonistes del Pacte de Sant Sebastià" i tenir ministres en el govern de la República.