El vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, ha destacat el paper fonamental dels professionals que imparteixen docència de llengua, literatura i cultura catalanes en universitats fora de l’àmbit lingüístic. El vicepresident ha subratllat, en la inauguració de les XXII Jornades Internacionals per a Professors de Català, que la feina realitzada pels lectorats 'és complementària a totes les actuacions de presència institucional a l’exterior' que es fan des de Catalunya. En aquest sentit, el vicepresident ha manifestat que aquests professors tenen 'la responsabilitat de fer una expressió, amable, simpàtica, d’allò que és el nostre país'. A l'acte, també ha intervingut el director de l'Institut Ramon Llull, Josep Bargalló.
El vicepresident ha lloat la tasca realitzada pels lectorats, destacant la complexitat d’explicar la Catalunya de manera actualitzada i a la distància. Per Josep-Lluís Carod-Rovira aquesta feina seria del tot impossible sense la capacitat d’innovació, les tecnologies educatives que permetin 'pujar' el coneixement del carrer a l’aula i la complicitat d’una comunitat lingüística forta i cohesionada. El vicepresident ha posat de manifest la importància que 'el català sigui allà on toca, als carrers, a les escoles, a la feina, a la boca de tothom'. En aquest sentit, ha subratllat que 'l’única manera efectiva que això passi és comptant amb la complicitat de la gent'. 'Una llengua no és res sense el poble que la utilitza. I més encara, no és res si no s’utilitza'.
Pel vicepresident la llengua catalana 'no té com a enemiga cap altra llengua, sinó certes actituds polítiques'. En aquest sentit, el vicepresident del Govern ha subratllat que 'avui, l’adversari ataca l’ús social del català, ja sigui per via de la repressió o l’afebliment institucional, o bé en una modalitat una mica perversa, i potser sense que els partidaris d’aquesta via s’adonin el mal que fan, pel camí de l’estretor de mires, de la por al creixement i al canvi d’estratègies'. Carod-Rovira ha manifestat també que actualment el català és una llengua viva, amb més de 9 milions de persones que la parlen i més de 7 milions de pàgines web a la xarxa. Segons el vicepresident, estem 'lluny de ser una llengua minoritària', 'cal desfer-nos de tics provincians i readaptar l’estratègia per continuar endavant amb la nostra llengua: potent i atractiva'.
El vicepresident ha assenyalat l’existència d’un interès creixent per aprendre català arreu del món. Més de 6.000 persones arreu del món han seguit alguna classe de llengua, cultura i literatura catalanes aquest curs. Enguany, 160 universitats han impartit classes de llengua catalana i més de 120 han estat subvencionades per l’Institut Ramon Llull. De la mateixa manera, gràcies a aquest suport, hi ha 6 centres d’estudis sobre Catalunya de llengua, cultura i literatura del més alt nivell acadèmic internacional a les universitats de Frankfurt, Chicago, Stanford, Londres, al Centre d'Estudis de París i a la London School of Economics.