El secretari general d’ERC, Josep-Lluís Carod-Rovira, ha volgut fer arribar avui “amb to positiu i clau totalment constructiva” la posició d’ERC davant “l’espectacle que s’està donant lluny d’aquí”, en referència a les picabaralles de l’Assamblea de Madrid. Per això ha presentat les bases d’un programa de regeneració democràtica “per retornar l’honradesa, l’ètica i els valors morals a la política”.
“Crec que ha arribat el moment que un partit com ERC, que té les mans netes, digui molt clarament que abans que qualsevol ideologia, abans de la nostra condició de partit progressista, republicà i independentista, som un partit que situarà, al bell mig de l’acció política, la necessitat de retornar l’’honradesa, l’ètica i els valors morals a la política, que vol dir potenciar un ambiciós programa de regeneració democràtica”.
Per a Carod, “estem al final d’un cicle, que obre les portes a una etapa nova i, en aquesta, l’honradesa, la transparència, l’honestedat, l’ètica i els valors morals
han de ser el punt de trobada, el terreny de joc comú, de tots els partits”.
Carod ha avançat els cinc eixos d’aquest programa de “redreçament democràtic”. El primer punt és la disminució de les despeses electorals i la “necessitat” que aquestes despeses es comptabilitzin més enllà dels 15 dies de campanya. Pel secretari general d’ERC, “és possible reduir els costos electorals” i cal evitar que alguns partits busquin fonts de finançament no convencionals. En aquest sentit, ha dit que “és una llàstima” que el PSC no acceptés, com si que van fer tots els altres partits, la mesura per fer la tramesa electoral única.
Així mateix, s’ha preguntat quan porta gastat Artur Mas amb la campanya per l’Estatut i quan porta gastat Pasqual Maragall amb anuncis a pàgina sencera als diaris tenint en compte que encara no s’ha decidit la data de les eleccions al Parlament. “Amb les quotes dels militants no es poden pagar aquestes despeses”, ha assegurat Carod.
El segon punt del programa és la “transparència i claredat absoluta entre l’administració pública i les empreses privades”. En aquest punt, ERC proposa que tots els concursos públics i compra de material els ha de guanyar l’empresa que faci la millor oferta en relació qualitat-preu. “Si ERC entra a la Generalitat s’acabarà el clientelisme i l’amiguisme”. Així mateix, ha dit que defensarà que almenys un 20% de l’obra pública es reservi a l’empresa petita i mitjana.
Una nova llei de la Sindicatura de Comptes és el tercer eix del programa de regeneració democràtica “per què l’espectacle al qual hem assistit aquests darrers temps no se’l mereix ningú”. ERC defensa una llei en la qual es reforci el poder de la Sindicatura amb més mitjans humans i materials i “en què es prioritzi l’aprovada competència professional dels seus membres més que les seves complicitats partidistes”. Així mateix, el Parlament ha de poder revocar els càrrecs i que la Sindicatura analitzi també el nivell d’eficiència de les administracions.
En quart lloc, Carod ha proposat el control de la qualitat de les entitats destinatàries o beneficiàries d’ajudes i subvencions per “passar de la política clientelar, la política injusta de la subvenció, a la política del conveni”. El cinquè eix del programa de regeneració democràtica és la despolitització de l’administració amb la creació de professionals de l’admnistració pública “que no siguin comissaris polítics” per aconseguir l’objetiu de tenir “una administració de qualitat i eficient”.