El doctor en Geologia, Josep Giner; el periodista Jordi Marsal, i el cofundador del grup Cas Castor, Alfons Pérez en la compareixença al Parlament / ACN

Les primeres compareixences evidencien que el projecte no era viable i aporten documentació inèdita sobre la responsabilitat de la Unió Europea al Castor

El Parlament ha iniciat aquesta setmana la comissió d’investigació del projecte Castor amb les primeres compareixences d’experts en la matèria. I el primer dia ja va quedar clara la utilitat de la comissió parlamentària on es va evidenciar la no viabilitat del projecte i on es va aportar documentació inèdita sobre el cas a la Unió Europea. S’espera que en les properes setmanes hi compareguin experts i responsables polítics i de moviments socials, així com que s’analitzi la documentació del projecte.

En total, estan citades a comparèixer al Parlament una setantena de persones, com ara exministres, alcaldes, exalcaldes, exconsellers, exsecretaris generals del govern espanyol, consellers delegats d’empreses i entitats financeres, juristes, investigadors, professors, advocats, periodistes, entre d’altres.

Entre aquests compareixents hi destaquen personalitats com:

• Florentino Pérez, president del consell d'administració de Actividades de Construcción y Servicios, SA (ACS)
  • Magdalena Álvarez, ministra de Foment 2004 i 2009; i vicepresidenta del Banc Europeu d'Inversions (BEI) entre el 2010 i el 2014
  • José Manuel Soria, ministre d’Energia i Turisme entre 2008 i 2016
  • José Montilla, ministre d’Indústria entre 2004 i 2006
  • Josep Piqué, ministre d’Indústria i energia entre 1996 i 2000
  • Rodrigo Rato, ministre d’Economia entre 1996 i 2004 (actualment a la presó per l’escàndol de les targetes ‘black’ de Caja Madrid
  • José Antonio Álvarez, conseller delegat de Banco de Santander
  • Gonzalo Gortázar, conseller delegat de CaixaBank
  • David Fernández, periodista i membre del jurat popular sobre el projecte Castor
  • Jordi Évole, periodista
  • Simona Levi, X-net, cofundadora del grup cas Castor, membre de xnet i co-fundadora del grup cas Castor, que impulsa la querella sobre el cas.
  • Mònica Guiteras Blaya, membre de l’Observatori del Deute de la Globalització, APE (Aliança Contra la Pobresa Energètica), co-fundadora del grup cas Castor que impulsa la querella sobre el cas a l'audièncianacional.
  • Evelio Monfort, membre de la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia

Durant el curs de la comissió del cas Castor també s’espera la presentació de documentació rellevant sobre el projecte. Segons el pla de treball de la comissió d’investigació, s’hi presentaran una vintena de documents entre estudis, informes, tant econòmics, geològics o mediambientals; a més de memòries o actes.

També es preveu que en la comissió d’investigació s’hi analitzi si l'actuació dels poders públics s'ha ajustat a fonament jurídic i l’elaboració de dictàmens, auditories o contrainformes i un estudi sobre el cost i l'impacte mediambiental del projecte.

La plataforma Castor, en una imatge d'arxiu / ACN

De fet, la comissió d’investigació sobre el Castor, presidida pel diputat republicà, Ferran Civit, es va tirar endavant el mes de juny amb l’objectiu de posar llum sobre un projecte ple de foscor. Així, s'hi hauran d'avaluar les causes, els antecedents, les incidències directes i indirectes i les possibles negligències, amb relació al cas Castor.

I és que aquest projecte l’estem pagant encara ara tots els ciutadans en la factura del gas. Es tracta d’una infraestructura que va provocar centenars de terratrèmols, que va comportar la indemnització de més de 1.300 milions d’euros a l’empresa de Florentino Pérez i que, per si fos poc, mai va complir la seva funció, ser un magatzem de gas.

Els diputats del Grup Republicà Lluís Salvadó i Irene Fornós en la comissió d'investigació del projecte Castor / ERC Ebre

Documentació inèdita, el primer dia

Aquesta setmana el Parlament va acollir la primera sessió de la comissió sobre el projecte Castor amb tres compareixents. Un d'ells, el el doctor en Geologia, Josep Giner, va explicar que la constructora del Castor, Escal UGS “podia saber” abans de començar el projecte l’any 1995 que no era viable, entre altres motius perquè l'últim pou citat en els seus informes havia estat perforat el 1988.

Per la seva banda, un dels membres de l'Observatori del Deute en la Globalització i cofundador del grup del Cas Castor (promotor de la querella contra el projecte), Alfons Pérez, va lliurar a la comissió un document inèdit que han aconseguit en els últims dies sobre la relació contractual entre el Banc Europeu d'Inversions (BEI), òrgan de la Unió Europea, i Escal UGS, que establia una "via de fiscalització”.

El projecte Castor és un dels escàndols ambientals, econòmics i polítics més grans de les últimes dècades a l'estat espanyol
Jordi Marsal Autor del llibre 'Castor: la bombolla sísmica'

Així mateix, en la primera sessió, també hi va intervinir el periodista i autor del llibre 'Castor: la bombolla sísmica', Jordi Marsal, que va apel·lar a la legitimitat del Parlament per intentar conèixer els detalls d’un dels "escàndols ambientals, econòmics i polítics més grans de les últimes dècades a l'estat espanyol”.

En representació del Grup Republicà, van intervenir a la comissió els diputats els ebrencs Lluís Salvadó i Irene Fornós. Salvadó i Fornós van aprofitar per preguntar als compareixents diferents qüestions, des dels inicis del projecte amb la seva tramitació però també sobre el desmantellament del magatzem i el paper que hi han jugat les empreses, com ara Enagas o Escal UGS.