Esquerra Republicana rebutja models de mobilitat caducs i planteja una proposta de mobilitat alternativa al Quart Cinturó

Els republicans s'allunyen de les prioritats sociovergents per a les infraestructures del Vallès i aposten especialment pel transport públic amb el tren orbital

Esquerra Republicana no accepta perpetuar models de mobilitat caducs a Catalunya i per això proposa, en concret per a les comarques del Vallès, una proposta de mobilitat alternativa al Quart Cinturó (B-40). Després de la proposta buida que ha fet la ministra Raquel Sánchez, els republicans insisteixen en el seu posicionament històric sobre aquesta infraestructura: construir més trams del traçat original de la B-40 és una prioritat sociovergent en infraestructures que els republicans no comparteixen i que volen aturar.


Els republicans treballen des de dijous per evitar convertir aquesta reunió en un blanquejament del dèficit executor del gobierno del PSOE a Catalunya i per tant es mostren satisfets amb la plantada del govern liderat per Pere Aragonès.


Aquest model caduc d'infraestructures no ens serveix, i les promeses tampoc. Esquerra Republicana no acceptarà plantejaments erronis, sense consens territorial a les dues comarques i imposats de forma encoberta, com ja ho pretenia ser la proposta fallida per ampliar l'aeroport del Prat fa uns mesos.


I com llavors, ara Esquerra Republicana s'hi oposa en defensa del territori, i planteja una proposta alternativa per a la mobilitat del Vallès, un projecte, per tant, que difereix de base del model que representa el Quart Cinturó, plantejat als anys 60, que de facto suposaria construir una nova autopista que no resol les necessitats reals de la mobilitat del Vallès i que obvia la realitat d’emergència climàtica i de crisi energètica que patim.


La proposta d'Esquerra passa, doncs, per fomentar el transport públic, especialment el ferroviari -el Vallès és la regió metropolitana europea amb menys transport públic, un 16% de transport públic versus 84% transport privat. Per tant, el tren orbital entre els dos Vallesos, és la prioritat a abordar per tal de resoldre i millorar la mobilitat en aquest espai.


En termes viaris, en el tram ja iniciat Abrera-Terrassa cal la seva finalització i connexió amb la C-58. Ara bé, en el cas concret entre Terrassa i Sabadell, Esquerra Republicana defensa la connexió entre Castellar i la C-58, i el foment de la mobilitat entre Sabadell i Terrassa millorant les vies existents i en cap cas amb una via d’alta capacitat pensada per trànsit de pas.


No podem pretendre resoldre problemes urbans i intercomarcals amb vies d’alta capacitat; és un model obsolet que no compartim. Per això, Esquerra insteix que, abans de qualsevol acord per més buit que sigui, cal garantir la no-continuïtat del Quart Cinturó i incloure els projectes ferroviaris.


És en aquest sentit que demana a la Generalitat que el traspàs de la decisió a mans del Govern sigui el primer pas per a un model de mobilitat sostenible, amb consens territorial i adaptat als nous temps per les comarques del Vallès Oriental i Vallès Occidental, replantejant solucions de mobilitat des de zero, sense condicionants a la visió prefixada pel Quart Cinturó, ni a xarxes viàries obsoletes imposades des de Madrid. Volem, a més, solucions que garanteixin no només un traspàs per l'execució, sinó tota la competència i titularitat definitiva de les vies i infraestructures.


Avui a més, hem conegut la notícia que el govern espanyol invertirà poc més de 78 milions d’euros a l’AP-7 al seu pas pel Vallès. Ja és hora que a més de prometre compleixin les inversions a Catalunya. Aquest anunci no canvia que Catalunya continua a la cua de les inversions del govern de l’Estat, amb només un 36% de l'execució realitzada per aquest any. Prou promeses, és hora de l’execució.