Raül Romeva, Carme Forcadell, Pere Aragonès, Dolors Bassa i Oriol Junqueras, a Cotxeres de Sants / Marc Puig

Junqueras demana que cap vot republicà es quedi a casa: “Si nosaltres no ens hem rendit a les presons, menys us heu de rendir vosaltres davant d’una urna”

“Sóc aquí per servir el país i per afrontar de cara els reptes que ens venen, perquè els meus amics i companys estan a la presó i a l’exili, perquè soc independentista de sempre i d’esquerres de sempre, i no descansaré ni un minut per treballar per a aquest país, per a la seva gent i per la independència”. Amb aquestes paraules ha conclòs aquest divendres l’acte final de campanya d’Esquerra Republicana el candidat a la presidència, Pere Aragonès, que ha fet una crida a concentrar el vot en Esquerra Republicana per frenar el bloc del 155 i que l’independentisme d’esquerres lideri el país per primer cop des de fa 80 anys.

En un acte celebrat a les Cotxeres de Sants de Barcelona, que ha comptat amb els presos i exiliats d’Esquerra Republicana, Aragonès ha reiterat que en aquestes eleccions només hi ha dues opcions que poden aplegar majories. La primera, la que representa Salvador Illa, el candidat del PSC “però també del PP, de Ciutadans, de Vox, del 155, de la monarquia, dels jutges i de La Moncloa”, i d'altra banda, la proposta de la “via àmplia” liderada per Esquerra Republicana amb totes les forces que defensen el dret a l’autodeterminació i l’amnistia. Davant d’això, Aragonès ha demanat “que cap vot republicà es quedi a casa”. Si ens mobilitzem, el PSC no podrà fer cap govern”, ha advertit.

El president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, ha reivindicat la lluita històrica del partit per la llibertat de Catalunya i la justícia social, i ha llançat un prec: “La millor alegria que podeu donar a tots aquells que ens han precedit en la lluita és una victòria d’aquells que van guanyar els anys 30 i ho hem donat tot per a aquest país”.

Junqueras ha destacat que, després de tants anys de lluita, Catalunya té ara l’oportunitat de tenir un govern “independentista i d’esquerres, compromès i valent”, i ha demanat a la ciutadania que no defalleixi. “Si nosaltres no ens hem rendit a les presons, menys us heu de rendir vosaltres davant una urna, perquè les urnes són les nostres armes”, ha reclamat, alhora que ha subratllat que “el millor regal per a les futures generacions és construir la República al voltant d’Esquerra Republicana aquest 14 de febrer”.

No descansaré ni un minut per treballar per a aquest país, per a la seva gent i per la independència
Pere Aragonès Candidat a la presidència
 El president d'Esquerra Republicana, Oriol Junqueras / Marc Puig

La secretària general d’Esquerra Republicana, Marta Rovira, ha advertit des de l’exili que el fet de no anar a votar aquest 14 de febrer “és un risc massa elevat” perquè està en joc “que hi hagi un govern republicà o un govern del 155 amb el suport descarat de Vox”. “Si no anem a votar, hi aniran els que volen dividir el nostre país per raó de la llengua i permeten més repressió política i més afectació als drets civils i polítics”, ha dit, i ha afegit que aquestes eleccions també es decidirà si la reconstrucció del país “serà feta amb polítiques progressistes, amb justícia social i igualtat d’oportunitats”. “Fem possible el govern republicà i perseguim el nostre somni, la república catalana”, ha conclòs.

La presidenta Carme Forcadell ha demanat el vot per “defensar la nostra llengua, per la nostra cultura, pel nostre model educatiu, pel dret de les dones, pel dret a estimar a qui vulguem, pel dret a acollir, per la llibertat i la democràcia”. Forcadell ha avisat que cal “frenar l’extrema dreta, que amenaça molts dels drets i les llibertats que tant ens ha costat assolir”. “Sabeu que som a la presó per defensar Catalunya i la llibertat, i diumenge la defensarem votant i omplint les urnes”, ha exclamat.

El conseller Raül Romeva ha assegurat que “és un honor perdre la llibertat personal si és per aconseguir la llibertat col·lectiva”, i ha reivindicat una República del bé comú “amb mirada global, universal, ètica, justa, sostenible, feminista i solidària”. Malgrat que ha avisat que el camí cap a la llibertat “mai és fàcil ni indolor”, ha assegurat que “és irreversible”. Per arribar-hi, ha dit, “la victòria d’Esquerra Republicana de Catalunya aquest diumenge no és una opció, és una obligació”.

La consellera Dolors Bassa s’ha definit com a “presa política, sindicalista, independentista i feminista”, ha fet una crida a “vèncer els del 155”, que les “volen” tancades, i ha refermat que no es rendeixen: “Tenim les conviccions republicanes més fortes que mai”, ha assegurat. Per la seva banda, la consellera Meritxell Serret, que s’ha connectat per via telemàtica des de Brussel·les, ha advertit que diumenge “ens hi juguem molt”. “Volem una República catalana neta, justa, pròspera, resilient i al costat de la gent”, ha dit, i ha afegit: “Per això necessitem que aquest diumenge ens feu confiança, perquè sense nosaltres la República no arribarà”, ha avisat.

L’acte final de campanya ha comptat també amb la participació d’una àmplia representació d’Esquerra Republicana. Han pres la paraula el president del grup municipal a l’Ajuntament de Barcelona, Ernest Maragall, les candidates Núria Picas, José Rodríguez, Najat Driouech, Jenn Díaz, Rubén Wagensberg, Sergi Sabrià i Pau Morales; la cap de llista de Tarragona, Raquel Sans; de Girona, Teresa Jordà; i de Lleida, Marta Vilalta; el número 3 per Barcelona Roger Torrent; la número 2, Laura Vilagrà; i el portaveu republicà a Madrid, Gabriel Rufián. Tots ells han fet un recorregut per les propostes republicanes en l’àmbit de la cultura, l’habitatge, els drets de ciutadania, la lluita contra la corrupció, les oportunitats per al jovent, la igualtat, la cohesió territorial, la lluita per la República catalana i la justícia social, les principals banderes, entre d’altres, que Esquerra Republicana ha aixecat durant tota la campanya per omplir de contingut social la lluita per la república catalana.