Foto d'arxiu de l'Executiva Nacional

Després de l’aval del Consell Nacional, la direcció del partit passa de 21 a 25 membres amb les incorporacions d’Alba Vergés, Oriol Lladó, Laia Cañigueral, Alba Camps, Oriol López, Anna Simó i Chakir El Homrani

El Consell Nacional d’Esquerra Republicana ha ratificat la proposta de renovació de l’Executiva Nacional del partit per àmplia majoria, i passarà a estar formada per 14 dones i 11 homes. Així, s’hi estrenen noves cares i es produeixen canvis estructurals amb un objectiu de treball clar: les eleccions municipals del 2023, les polítiques sectorials i la lluita antirepressiva.

Coneix la nova Executiva Nacional d’Esquerra Republicana

Una de les noves incorporacions és la vicepresidenta del Parlament i exconsellera de Salut, Alba Vergés, que liderarà la vicesecretaria general de Partit Obert. Nascuda a Igualada, és llicenciada en Economia per la Universitat de Barcelona i Enginyera en Informàtica de gestió per la Universitat Oberta de Catalunya. A més, té estudis en l’àmbit sanitari en l’especialització en Sistemes Sanitaris i en finançament i organització.

Vergés ha estat diputada al Parlament de Catalunya des de la X legislatura, on ha presidit la Comissió de Salut del Parlament, la comissió d’investigació sobre l’Operació Catalunya, i, en la darrera legislatura, va començar com a secretària quarta de la mesa del Parlament acompanyant el president Roger Torrent fins que va ser nomenada consellera de Salut del Govern de la Generalitat de Catalunya. Des d’ara és la nova vicesecretària general de Partit Obert, en substitució de l’actual directo de l’Agència de Residus Catalana, Isaac Pereire.

El badaloní Oriol Lladó també és una de les noves incorporacions a l’Executiva Nacional on relleva a Sergi Sabrià, nou director de l’Oficina del President, en el càrrec de vicesecretari general de Comunicació i Estratègia de Partit. Lladó, periodista de formació, és especialitzat en urbanisme, medi, cultura i xarxes socials. L’any 2015 va ser escollit regidor a l’Ajuntament de Badalona, en què durant tres anys fou primer tinent d’alcalde a Badalona, amb les competències d’urbanisme, en un govern de coalició amb Guanyem Badalona. També va ser diputat delegat de Cultura a la Diputació de Barcelona.

Foto Arxiu: Alba Vergés

Amb la mirada posada a les eleccions municipals de 2023, l’Executiva d’Esquerra ha proposat una reordenació de l’equip de municipials. Així, s’incorpora una Secretaria de Coordinació de Política Supramunicipal, que liderarà l’ex diputada al Congrés, Laia Cañigueral. És llicenciada en Sociologia i ha completat la seva formació amb un postgrau en Participació Ciutadana i Desenvolupament Sostenible i un postgrau en Govern Local. Militant de les JERC des del 1999 i d’Esquerra Republicana de Catalunya des del 2000, fou escollida diputada al Congrés dels Diputats per Girona en dues ocasions, el 2006, en representació del Jovent Republicà, i el 2019. Actualment és la delegada territorial del Govern de la Generalitat a Girona.

En aquest sentit, també s’ha aprovat la nova Secretaria de Política Municipal i Projectes Transversals que serà liderada per Alba Camps, ex delegada del Govern a la Catalunya Central i diputada al Parlament de Catalunya. Camps és llicenciada en Sociologia, i té un postgrau i màster en Resolució de Conflictes i Promoció de la Convivència. Ha format part de l’executiva local del seu municipi, Puig-reig, de l’executiva comarcal del Berguedà i, actualment, de l'executiva regional de la Catalunya Central.

Oriol López també se suma al projecte de la Executiva Nacional del republicans liderant la nova Secretaria de Coordinació Municipal i Ciutats Grans, que fins ara era liderada per Marc Sanglas, nou director general de Qualitat Ambiental i Acció Climàtica. López va estudiar Filologia Catalana i ha treballat en el món de la comunicació així com en el sector d’assegurances i assessoria d'empreses. El 2003 començà a militar a Esquerra Republicana i va formar part de l’Executiva Comarcal del Vallès Oriental. En les últimes eleccions municipals va ser candidat a l’alcaldia i, a dia d’avui, és portaveu del grup municipal d’Ara Mollet ERC–MES a l’Ajuntament de Mollet del Vallès.

Per altra banda, el mes de juliol, Anna Simó s’incorporarà a la Secretaria d’Educació, Cultura i Esports, en substitució de l’actual consellera de Cultura, Natàlia Garriga. Simó és llicenciada en Filologia Catalana i postgraduada en Dinamització i Planificació Lingüística, la republicana va ser regiodra a l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat el 2003, consellera de Benestar i Família del Govern de la Generalitat entre el 2003 i el 2006 i diputada al Parlament de Catalunya des del 2006 al 2018, on va ser portaveu adjunta portaveu de grup parlamentari, així com vicepresidenta primera de la mesa amb el grup parlamentari d’Esquerra Republicana i secretària primera de la mesa amb el grup parlamentari de Junts pel Sí. De l’11 de juny de 2018 fins al 30 de juny de 2021 ha estat la presidenta del Consell Escolar de Catalunya.

El diputat i exconseller d’Afers Socials, Treball i Famílies, Chakir el Homrani, també s'incorpora a l'Executiva Nacional al capdavant de la nova Secretaria de Política de Treball. El Homrani és llicenciat en Sociologia, i ha estat vincuat als àmbits del treball i la formació dels joves, al món sindicalisme de classe, i actualment a la formació professional dissenyant i coordinant projectes. Va ser regidor a l’Ajuntament de Granollers del 2015 al 2018. Com a diputat al Parlament de Catalunya (2015-2017 i en aquesta legislatura), va ser portaveu a la comissió de treball del 2015 al 2017. En l’actualitat, presideix la Comissió d’Interior.

Foto Arxiu: Anna Simó

Renovació en les secretaries estratègiques
Les novetats a l’Executiva Nacional d’Esquerra Republicana no només arriben de la mà de noves cares, sinó que algunes responen a una nova estructura de les secretaries nacionals.

Com és el cas de la Secretaria de Política Econòmica, encapçalada pel regidor a l’Ajuntament de Barcelona Jordi Castellana. En aquesta secretaria també s’hi incorpora la coordinació sectorial.

Per fer front a la incessant repressió de l’estat espanyol, l’òrgan directiu d’Esquerra Republicana també inclourà una nova Secretaria de Coordinació Estratègica Antirepressiva, que liderarà Cristina Gómez, fins ara secretària de Coordinació Municipal.

Finalment, la Secretaria de Transició Ecològica, liderada per Sílvia Casola, incorpora també la sectorial d’Habitatge, una prioritat en l’acció política dels republicans.