El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès a la conferència del Club Siglo XXI / ACN

En una conferència a Madrid, el president ha defensat el dret a l’autodeterminació i ha exigit a PSOE i Podemos que no dilatin el procés de negociació: “difícilment hi haurà una segona oportunitat”

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, ha defensat el dret a l’autodeterminació a través d’un referèndum en una conferència a Madrid: “L’Estat s’ha d’atrevir a guanyar democràticament en un referèndum, i s’ha d’atrevir també a la possibilitat de perdre”. El president també ha exigit a PSOE i Podemos que no dilatin el procés de negociació per resoldre el conflicte polític, i els ha advertit que “difícilment hi haurà una segona oportunitat”.

Durant la conferència, al Club Siglo XXI, el president ha reivindicat que “decidir el propi futur és el que fan les democràcies avançades, i és el camí que hem de recórrer: el referèndum és inevitable”. Referèndum i amnistia són les dues propostes de la part catalana a la taula de negociació, “grans consensos del país”, però Aragonès ha assenyalat que la proposta de l’Estat encara és desconeguda: “Quina proposta té l’Estat per Catalunya? N’hi ha alguna? És el moment de fer-la”. “Especular, jugar amb el temps i dilatar la negociació no és una opció”, ha afegit, contundent.

El president també ha volgut posar el focus en els atacs envers la llengua catalana: “A Catalunya no hi ha, a nivell social, cap conflicte lingüístic; el que hi ha són les conseqüències d’una campanya política sistemàtica contra el sistema educatiu català amb l’objectiu de fracturar la societat catalana i d’utilitzar l’anticatalanisme per sumar vots a la resta de l’Estat”. “Vull ser molt clar: el català a l’escola no es toca”, ha asseverat.

Alhora, ha volgut deixar clar que “contra l’independentisme no tot s’hi val”, i ha fet referència als atemptats de Barcelona i Cambrils de l’agost de 2017: “Les víctimes dels atemptats es mereixen conèixer tota la veritat, arribar fins al fons de la qüestió i depurar responsabilitats. És una exigència democràtica inaudible”, ha afirmat, després de les polèmiques declaracions de l’excomissari Villarejo.

Finalment, el president ha reflectit el seu caràcter d’esquerres i republicà quan s’ha referit a la crisi provocada per la Covid-19: “Davant la crisi social, econòmica i emocional que vivim, només hi ha un camí, la sortida republicana, centrada en les persones, a millorar la seva qualitat de vida i a oferir-los més oportunitats, la que és preocupa per generar prosperitat i benestar per a tota la societat i té voluntat transformadora”. Una sortida que passa, també, per “reforçar decididament els serveis públics”, ha clos.

Etiquetes