El vicepresident del Govern, Pere Aragonès, i la consellera de Salut, Alba Vergés / ACN

La corba de contagis a Catalunya no para de créixer i l’executiu ha hagut d’endurir les restriccions a l’activitat i a la mobilitat

El Govern ha anunciat noves restriccions per frenar els contagis de coronavirus a Catalunya. El tancament de les fronteres de Catalunya és la primera mesura, acompanyada del confinament perimetral de cada municipi quan sigui cap de setmana, concretament des de les 6h del divendres fins a les 6h del dilluns. A més, es tancaran cinemes, teatres i gimnassos, se suspendran les activitats extraescolars fora de l’escola i es tancaran també els centres comercials —excepte els seus espais d’alimentació. El toc de queda de 22h a 6h i el tancament de la restauració es mantenen. Les restriccions es començaran a aplicar aquest divendres 30 d’octubre i la seva durada inicial serà de 15 dies.

“La situació és extremadament crítica i greu, estem en plena segona onada i cal un punt d’inflexió decisiu i ferm per frenar i doblegar la corba de contagis”, ha explicat la consellera de Salut, Alba Vergés. En aquests moments, a Catalunya, hi ha 5.000 contagis diaris i aquesta setmana, per primera vegada des del març, a les UCIs hi ha més pacients amb Covid-19 que sense. “Si no prenem mesures més contundents, en 15 dies estarem com al març i d’aquí un mes podem arribar al pic màxim de la primera onada; cal frenar aquest creixement amb una aturada social, reduir la interacció i la mobilitat”, ha afegit Vergés.

Mesures de suport econòmic i protecció social

Per compensar la pèrdua d’ingressos als sectors més afectats per aquestes mesures, el vicepresident i titular d’Economia, Pere Aragonès, ha anunciat l’obertura de quatre línies d’ajut, aprofitant el crèdit generat (0,2% del PIB) per la suspensió de les normes fiscals:

1. Entitats i empreses culturals: dotació inicial de 17,2 M€, que se suma als 13 M€ d’aportació addicional al pressupost del 2021
  2. Entitats d’educació en el lleure: 20 M€
  3. Clubs esportius federats: 10 M€
  4. Establiments de restauració, d’estètica i d’oci nocturn, comerços obligats a tancar i parcs infantils: 50 M€, que se sumen als 40 M€ de la primera convocatòria per a establiments de restauració i estètica

Aragonès també ha anunciat mesures més transversals:

• Mesures per combatre l’emergència habitacional: un fons addicional de 26 M€ per cobrir la totalitat dels ajuts al lloguer sol·licitats que compleixin requisits; 12 M€ al lloguer durant 2 anys d’aparthotels en desús per destinar-los al reallotjament de famílies desnonades; i un nou decret llei que, dins del marc competencial de la Generalitat, dificultarà l’execució de desnonaments durant l’estat d’alarma.
  • Mesures d’atenció als col·lectius més vulnerables: es destinaran 200 M€ al reforç de les polítiques d’atenció a aquests col·lectius. Així per exemple, s’ampliarà el pressupost de la Renda Garantida de Ciutadania, es faran aportacions addicionals al Banc d’Aliments i a la Creu Roja i es reforçaran els serveis residencials.

El Govern també aprovarà un decret llei per evitar que, en el pagament de l’IRPF, es penalitzin les persones amb rendes més baixes que tenen un doble pagador a causa de ser beneficiàries d’un ERTO i, alhora, cobrar d’una empresa.

Per últim, hi haurà dues línies més d’ajut per recolzar els sectors que, indirectament, han quedat afectats per la caiguda d’activitat. Són 18 M€ pel turisme i 13 M€ per a polítiques de suport a la indústria i de promoció econòmica. Al sector agroalimentari, es compensarà els productors que han vist com es tornava a tancar el canal HORECA comprant-los producte fresc i destinant-lo al Banc d’Aliments.

“És el moment d’un doble compromís col·lectiu: de la ciutadania, aturant la seva activitat social, i també del Govern, per protegir la vida, lluitar contra la pandèmia, protegir els més vulnerables i acompanyar els sectors econòmics més afectats per aquesta crisi”, ha dit el vicepresident, que s’ha compromès a estar al costat de la gent: “Hi som i hi serem, partint de la voluntat ineludible de donar suport a les persones”.

Consulta la resta de mesures aprovades pel Govern i més detalls en aquest quadre:?

El Govern decreta el confinament perimetral, suspèn més activitats i mobilitza 300 M€ per a ajudes