Josep Maria Jové en la seva intervenció al Parlament de Catalunya / Marc Puig

La crisi humanitària derivada de la guerra a Ucraïna està al centre del debat polític. Després que aquest dilluns, el Govern de la Generalitat, reunís tots els grups parlamentaris excepte Vox, per tal de compartir les iniciatives que dur a terme el Govern en relació amb les conseqüències de la guerra, avui el president de la Generalitat, Pere Aragonès, n’ha reprès el fil en sessió parlamentària: "Estem centrats en l'àmbit humanitari i en les conseqüències econòmiques i socials", ha assenyalat.

En aquest sentit, el president del grup parlamentari, Josep Maria Jové, en la seva intervenció en la pregunta oral al ple, ha assegurat que "la gestió d'aquestes conseqüències és una responsabilitat que tenim i que volem assumir, perquè Catalunya és, i ha estat sempre, un país d'acollida. Així ho està demostrant una vegada més, i dia rere dia, la ciutadania”, ha afegit.

En aquests moments, hi ha uns 10.000 ciutadans ucraïnesos refugiats que estan en el sistema d'acollida articulat amb l'Estat i la Creu Roja o també en els allotjaments treballats amb les administracions locals de Catalunya. També, prop d'un miler d'infants i joves ucraïnesos, procedents de la guerra, han estat escolaritzats.

"Catalunya és un país de pau”, ha reblat Jové, que s’ha mostrat contundent contra la guerra: “Fem una condemna sense matisos a l'agressió perpetrada pel règim de Putin. Expressem tota la solidaritat amb el poble ucraïnès i demanem que s'aturi la guerra d'una vegada. Aquesta, i totes”, ha indicat. I ha recordat que "la resposta ha de ser sempre en el compromís amb els drets humans, la democràcia, amb la no discriminació, amb la pau i el dret internacional".

President de la Generalitat Pere Aragonès en la seva intervenció al Ple del Parlament / Marc Puig

Per altra banda, el president Aragonès ha explicat les mesures econòmiques i socials que s'estan treballant respecte a l'increment de preus de l'energia i ha destacat que espera que aquesta setmana el Consell Europeu aprovi definitivament el desacoplament del gas de la fixació del preu de l'electricitat, i que les mesures a curt termini depenen en gran part de la Comissió Europea i el govern de l'estat. Aragonès ha recordat que, a curt i mitjà termini, cal apostar per les renovables i les noves fonts d'energia, com per exemple, l'hidrogen verd, "aquest és el camí que està seguint el Govern", ha afirmat el president.

Més de 4 anys de repressió

En la sessió plenària també s’ha denunciat la repressió contra l’independentisme i s’ha recordat un dels dies més durs pel moviment, el 23 de març de 2018, amb l’injust empresonament de Jordi Turull, Josep Rull, Dolors Bassa, Raül Romeva i Carme Forcadell. El president del grup parlamentari, Josep Maria Jové, ha volgut dedicar unes paraules a la secretària general del partit, Marta Rovira, que compleix el quart any a l'exili, en la seva intervenció en la sessió de control al Parlament de Catalunya: "La distància no s'escurça encara, Marta, però passarà; i tornaràs a casa. I t'abraçarem lliure!".

El president de la Generalitat també li ha volgut adreçar un missatge: "esperem que puguis retornar en llibertat perquè voldria dir que ha començat el camí de la resolució del conflicte polític entre Catalunya i l'Estat".