Les participants aquest dissabte a la 3a Convenció de Dones Electes d'Esquerra, a Cabrils

La Fàbrica de Cabrils ha acollit la 3a Convenció de Dones Electes d'Esquerra, on les més de 250 assistents s'han felicitat pel creixent empoderament femení en els governs municipals però han insistit que la lluita encara continua plena de reptes per conquerir

Més de 250 dones han assistit aquest dissabte a Cabrils (Maresme) a la 3a Convenció de Dones Electes d'Esquerra, on han renovat la reivindicació del lideratge femení i s'han felicitat pels grans resultats obtinguts en les eleccions municipals, on tant la presència en llistes com l'obtenció de llocs de govern, començant per alcaldies, ha fet un gran salt respecte a fa quatre anys.

La vicesecretària general de les Dones d'Esquerra, Mireia Mata, ha presentat l'informe sobre les municipals de 2019, on s'han consolidat les llistes cremallera arreu del territori, que ja han representat el 61% del total, quan el 2015 no arribaven ni a l'1%. Amb tot, Mata ha insistit que a l'hora de reivindicar la presència femenina en la política "no ens hem de quedar només en ser-hi, sinó en poder prendre decisions des de llocs de responsabilitat".

Les dades comencen a confirmar aquesta tendència: el 2019 Esquerra té 84 alcaldesses, per davant de les 51 de 2015 i cada cop més lluny, afortunadament, de l'única alcaldessa que tenia el 1999. El 2019, Esquerra ha tingut 5.430 dones en candidarures municipals, 1.216 més que el 2015.

Aquest impuls a l'empoderament femení també s'ha de concretar, en clau interna, en el procés congressual que té engegat Esquerra Republicana en l'horitzó del proper més de setembre. Mireia Mata ha engrescat les dones del partit a implicar-s'hi directament i ha avançat que els futurs òrgans de direcció incorporaran la paritat com a requisit.

El progressiu creixement en la presència de dones en candidatures municipals "és tan sols la llavor, la terra sembrada", des d'on ha de créixer el planter per estendre la presència femenina en òrgans de govern i direcció en tots els àmbits de l'Administració. "Ara ja som moltes més, però tot just som la llavor de les moltes més que han de venir", ha assegurat.

"Som republicanes perquè som feministes, i som feministes perquè som republicanes", ha dit Mata citant la idea compartida per les preses polítiques Carme Forcadell i Dolors Bassa, que han enviat sengles cartes de salutació a les assistents a la Convenció encoratjant-les a continuar endavant en la lluita feminista.

No necessitem lleis específiques, sinó que totes les lleis incloguin mirada de gènere
Alba Vergés Consellera de Salut de la Generalitat

La consellera de Salut de la Generalitat, Alba Vergés, ha recordat que no només cal revindicar la presència de dones en política sinó que totes les polítiques públiques tinguin mirada femenina. "No necessitem lleis específiques per al reconeixement de les dones, sinó que totes les lleis incloguin la mirada de gènere a l'hora de viure la paritat com una normalitat", ha dit. I ha posat com exemple que en la recuperada Agència de Salut Pública de Catalunya s'incorpora com a obligació la necessitat d'una representació paritària en el seu consell rector.

L'acte s'ha tancat amb una salutació des de l'exili de Ginebra de la secretària general d'Esquerra Republicana, Marta Rovira, i la intervenció de l'adjunt a la presidència d'ERC i vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonès, que ha definit les llistes cremallera com un dels millors instruments per contribuir a la feminització del partit, "massa masculinitzat fins ara", i que d'aquí "ja n'està començant a emergir la gran quantitat de talent femení que acull Esquerra".