Gabriel Rufián, aquest dimecres adreçant-se al president del govern espanyol al ple del Congrés

Maria Dantas denuncia les "reiterades mentides" del ministre en relació a la tragèdia a Melilla i Gabriel Rufián suggereix infiltrar algú a la Zarzuela si el que es pretén és perseguir una organització criminal.

El Grup Republicà al Congrés dels Diputats s’ha sumat aquest dijous a la reprovació al ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, per la seva gestió en resposta a la crisi de Melilla del 24 de juny passat, quan un mínim de 22 persones van morir mentre intentaven travessar la tanca enmig de càrregues policials en què es van veure implicats tant agents de la policia marroquina com de la Guàrdia Civil espanyola. La reprovació arriba la mateixa setmana que s’ha fet explícita la denúncia per un nou episodi d’infiltració policial a Catalunya, sobre la que el portaveu republicà, Gabriel Rufián, va preguntar directament al president del govern en la sessió de control de dimecres.

En relació a la primera qüestió, la diputada republicana Maria Dantas, que va ser a Melilla pocs dies després dels fets, ha estat molt crítica des del primer moment amb l’actuació del govern espanyol en aquesta crisi i per les “reiterades mentides” del ministre a l’hora d’espolsar-se qualsevol responsabilitat, des de situar la tragèdia en territori exclusivament marroquí fins a negar les devolucions en calent per part d’agents espanyols a la mateixa tanca, enmig del caos del moment. Dantas hi va insistir aquest dimecres en la seva intervenció davant del ple, desmentint el ministre quan assegurava que hi ha vies legals i segures per demanar asil a Espanya, “quan la realitat és que en molts casos no hi ha altra opció que saltar la tanca perquè en determinats països és impossible aconseguir un visat”.

El resum, segons Dantas. és que “si ets una persona negra, oblida’t de les vies legals i segures”. La tragèdia de Melilla va oferir imatges “que haurien estat un veritable escàndol si no s’hagués tractat de cossos negres”, va dir. “Diferents colors polítics per a la mateixa actuació criminal”, va afegir la diputada republicana recordant també els fets del Tarajal, el 6 de febrer de 2014, llavors amb govern del PP, quan 15 migrants van morir entre els trets de la Guàrdia Civil quan intentaven entrar nedant a territori espanyol.

Si ets una persona negra, oblida’t de les vies legals i segures. No hi ha altra opció que saltar la tanca
Maria Dantas Diputada del Grup Republicà al Congrés dels Diputats

Més enllà del suport a aquesta reprovació, impulsada ara pel PP i davant la qual la coalició de govern PSOE-UP ha quedat pràcticament sola, la gestió de Marlaska al capdavant del ministeri de l’Interior ha tingut aquesta setmana un episodi concret respecte a Catalunya, com és el cas de la nova infiltració policial que fa uns dies va posar al descobert el setmanari La Directa. El Grup Republicà, al costat d’altres formacions del Congrés, va registrar de manera immediata la sol·licitud de compareixença del ministre al Congrés per demanar explicacions, i paral·lelament va registrar una bateria de preguntes escrites al govern sobre la qüestió.

Dimecres, a la sessió de control al govern, el portaveu del Grup Republicà, Gabriel Rufián, va denunciar aquest nou cas d’espionatge i va preguntar al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, quin delicte havien anat a perseguir infiltrant durant tres anys un agent de la Policía Nacional “en casals, esplais i moviments veïnals de Barcelona” sense que al final hagués passat absolutament res. “Tos els centres continuen oberts i ni tan sols s’ha arribat a arrestar ningú”, va dir Rufián. El policia infiltrat acumula cinc querelles per abusos sexuals per part de dones amb qui va tenir relació durant aquest temps.

“La propera vegada que vulguin infiltrar algú en una organització criminal els dono alguna idea: Partit Popular, Fundación Francisco Franco o Zarzuela”, va etzibar Rufián”. Pedro Sánchez, per la seva banda, va esquivar el tema i no en va dir res, escudant-se en la modificació de la Llei mordassa que, segons ell, ha de millorar garanties. Curiosament, hores després d’aquest episodi transcendia la detenció de sis militants d’Arran de les comarques del Pla d’Urgell i l’Urgell acusats de desordres públics per fets de mesos enrere.