Marta Vilalta, durant la roda de premsa al Parlament

Esquerra Republicana veu l’aturada momentània de les comissions a l’espera del dictamen de la Comissió de l’Estatut dels Diputats com “una manera d’evitar impugnacions per part d’aquells que sempre van a buscar els tribunals, en lloc de voler guanyar democràticament”

La portaveu del grup d’Esquerra Republicana al Parlament de Catalunya, Marta Vilalta, ha fet una crida a no normalitzar la situació de repressió que pateix el diputat de la CUP Pau Juvillà, a qui la Junta Electoral Central ordena retirar l’escó, i, alhora, a defensar la sobirania del Parlament i els drets de la resta de diputats i diputades: “Ni normalitzar la suspensió de drets dels diputats, ni aturar la cambra; volem defensar els drets de Pau Juvillà sense bloquejar la cambra ni afectar els drets de la resta de diputats i diputades, que són els drets de tota la ciutadania del país”.

Vilalta ha comparegut en roda de premsa després d’un dia intens a la cambra, en què la Mesa ha debatut sobre el cas de Juvillà, i ha condemnat el fet que un òrgan administratiu, sense que hi hagi sentència ferma, pretengui anul·lar l’acta d’un diputat: “És intolerable i requereix d’una denúncia pública”. Per aquest motiu, Esquerra Republicana ha treballat per “fer una acció, com hem fet altres vegades, per no normalitzar la repressió i per respondre a l’amenaça”, una acció aprovada per la Mesa i que es tradueix en la convocatòria de la Comissió de l’Estatut dels Diputats perquè pugui elaborar un dictamen sobre l’estat de la situació, i en la desconvocatòria puntual de l’activitat ordinària, concretament de les comissions de dimarts i dimecres, a l’espera del dictamen.

Davant d’altres “propostes diverses que generaven dubtes democràtics”, Vilalta ha explicat que Esquerra ha treballat per “conjugar en una mateixa acció la denúncia d’aquesta situació anòmala; la defensa dels drets de Pau Juvillà a través de l’activació de la Comissió de l’Estatut dels Diputats; i la posada en valor els acords del ple que ja hem votat”. “Per defensar uns drets, no en pots afectar d’altres; cal trobar un equilibri just”, ha argumentat.

Per altra banda, als grups que “han fet foc d’encenalls i han girat l’esquena a defensar el que han viscut a les seves pròpies files en d’altres cambres parlamentàries”, els ha dit “que no s’equivoquin, la democràcia no perilla per posposar l’agenda unes hores; perilla quan normalitzem la suspensió dels diputats, que és suspendre els drets de tota la ciutadania”.

Vilalta ha afegit que l’aturada momentània de les comissions a l’espera del dictamen de la Comissió de l’Estatut dels Diputats també “és una manera d’evitar que l’activitat parlamentària d’aquests dies pugui ser assenyalada i impugnada per part d’aquells grups parlamentaris que sempre van a buscar els tribunals, en lloc de voler guanyar democràticament”.

La portaveu ha assegurat que “sabem que hi ha molts temes urgents que s’han de tractar en aquest Parlament, tenim moltíssima feina, i per això ens comprometem a recuperar el funcionament ordinari de la cambra amb la màxima brevetat i treballem per reagendar les comissions”, però, alhora, “la denúncia d’aquestes anomalies també l’hem de poder fer, i cal trobar l’equilibri just entre totes les coses”, ha insistit.

Finalment, ha asseverat que Esquerra Republicana continua “tancant files” amb la Mesa i amb la presidenta del Parlament, i continuarà “treballant de la mà” de Pau Juvillà i del seu grup parlamentari. “Sempre hem dit que treballaríem amb lleialtat i així ho hem fet”, ha constatat. També ha explicat que els republicans treballaran, en el mig termini, “més propostes proactives i canvis legislatius o reglamentaris, si s’escau, per protegir-nos millor davant de la repressió, que vol dir defensar els drets de la ciutadania i la sobirania del Parlament”.