La transformació verda: 5 reptes per millorar el país

Avui, 5 de juny, celebrem el Dia Mundial del Medi Ambient

La lluita contra l’emergència climàtica i la voluntat de fer un país sostenible i que té cura de la seva biodiversitat són pilars fonamentals per Esquerra Republicana i pel nou govern de la Generalitat, que, amb la Conselleria d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, impulsarà la transformació verda.

Avui, 5 de juny, Dia Mundial del Medi Ambient, repassem els reptes que hem d’aconseguir per situar el benestar ambiental al centre, i transformar el model, per construir una societat més verda i neta; per fer de Catalunya un país més sa.

Aquests són els 5 reptes per posar en marxa la transformació verda:

1. Lluitar contra l’emergència climàtica i per la transició energètica. Per Esquerra Republicana és imprescindible transformar el model energètic i descarbonitzar l’economia i les nostres vides apostant per l’energia 100% renovable i de quilòmetre zero, per l’eficiència energètica, per l’autoconsum, per les xarxes intel·ligents de gestió i per la democratització del mercat energètic. En aquest sentit, els republicans, des del Govern i amb la Conselleria d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural al capdavant, impulsaran el Pacte Nacional per la Transició Energètica, per establir un model que estableixi uns criteris clars i la planificació territorial. “Aquest país necessita, sens dubte, emprendre el camí cap a la revolució verda. És imprescindible que, des d’ara mateix, sumem esforços per tal de frenar el canvi climàtic, i això només es pot fer des de la cogovernança republicana, fent camí entre totes aquelles i aquells que estimem el país i la seva biodiversitat, i ho farem amb una visió compartida de futur”, afirma la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà.
  2. Conservar la biodiversitat: El partit presidit per Oriol Junqueras aposta per una estratègia de conservació i protecció de la biodiversitat i del paisatge com un element clau per garantir la igualtat d’oportunitats de tots els territoris. Així, per fer-ho possible, desplegaran l’Estratègia del Patrimoni Natural i Biodiversitat, en coherència amb l’Estratègia Europea de Biodiversitat.
  3. Garantir un ús més eficient dels recursos naturals, fent-ne una explotació racional i equilibrada territorialment, com l’aigua, garantint un subministrament mínim i recuperant els aqüífers i els cabals ecològics. Per això, Esquerra Republicana proposa un Pla Integral de Protecció del Delta de l’Ebre per tal de garantir la protecció del litoral, l’espai protegit i les activitats econòmiques, exigint a l’estat el compliment de les seves competències, garantint els cabals ecològics a tota la conca de l’Ebre, desplegant mesures estructurals i augmentant l’arribada de sediments. “El Pla Integral de Protecció del Delta de l’Ebre és imprescindible, ja que la primera batalla al nostre país contra el canvi climàtic és al Delta. Hem de tenir molt present que, preservant la nostra naturalesa i el nostre entorn, preservem, també, l'economia del futur i la prosperitat de la societat”, explica el vicesecretari general de prospectiva i Agenda 2030 dels republicans, Raül Romeva.
  4. Transformar la gestió dels residus, apostant pel residu zero amb la implementació de sistemes d’economia circular, que permetin reduir-ne l’impacte i millorar la gestió. En aquest cas, els republicans impulsaran l’aprovació d’una nova llei de prevenció i gestió de residus i ús eficient dels recursos amb l’objectiu d’assolir el residu zero i la neutralitat en l’emissió de gasos d’efecte hivernacle. A més, segons explica la secretària de transició ecològica d’Esquerra Republicana, Sílvia Casola, el partit també impulsarà que l’any 2035 s’arribi a l’objectiu de reciclar, a nivell de país, el 65% dels residus, “tal com marquen els compromisos europeus, amb planificació treball conjunt amb municipis”, detalla.
  5. Complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Es tracta d’un repte global: entre totes i tots hem de poder complir l’objectiu d’assolir un planeta més sostenible, just i equitatiu l’any 2030. A menys de 10 anys de la data acordada, encara són molts els objectius per complir, com la transició cap a un model energètic lliure de carboni, la reducció de la contaminació i dels gasos que produeixen l’escalfament global. “Complir els ODS és un repte col·lectiu que demana una implicació activa de cadascú de nosaltres. Cada acció per lluitar contra el canvi climàtic i per protegir el medi ambient compta, per a la salut i el benestar del planeta i, per tant, per a la salut i el benestar de tota la ciutadania i de les generacions futures”, assegura Romeva.