Una abraçada lila i groga

Benvolgudes companyes que participeu en l'assemblea de dones d'ERC,

Primer de tot, una gran abraçada lila i groga! És la manera amb la qual sempre acabo i signo totes les cartes que tinc temps de respondre. Lila perquè cada vegada estic més convençuda que som les dones les que aconseguirem implementar la República. Es vulgui reconèixer o no, tenim, en general, una altra manera de fer. No ens fa por decidir cooperativament, ans al contrari. I solem debatre les idees entre nosaltres abans de fer-les públiques. No necessitem un reconeixement especial ni protagonisme perquè el més important per a nosaltres és el què i no pas el qui. No em malinterpreteu, amb això no vull dir que hàgim d'avantposar la manera de fer de les dones per sobre de la dels homes ni res per l'estil. El feminisme és, simplement, igualtat i la igualtat existirà quan tinguem la mateixa visibilització i oportunitat de decisió que els homes, tenint en compte la vàlua i les pròpies competències personals i socials.

Cada vegada estic més convençuda que som les dones les que aconseguirem implementar la República

I groga, perquè s'ha convertit en el color de la llibertat, no només dels presos polítics i exiliats -que representa una ignomínia per a molta gent i per les famílies que ho pateixen- sinó també per les llibertats que la majoria de la població sentim coartades. No puc entendre i no vull acceptar que hi hagi gent perseguida per escriure cançons en les quals s'hi critica la monarquia; que estiguin perseguides i encausades persones sindicalistes per assistir a una manifestació; o que intentin fer por a persones amenaçant-les i retallant la llibertat d'expressió.

Dit això, us desitjo que la jornada d'avui sigui el màxim de profitosa i que, en plena llibertat, pugueu parlar i debatre sobre tot allò que desitgeu, us interessa i us preocupa. Sabem que la nostra realitat no és estàtica i es transforma amb les condicions de vida amb les quals la configurem però hi ha quelcom que tenim sempre i, això, és l'afirmació d'una marca en el caràcter, en el fer del dia a dia, que ve de la gent amb la qual hem conviscut i heu fet comunitat. Per mi, vosaltres, les dones republicanes, heu estat la meva comunitat.

Cal que, per sobre de tot, defensem amb paraules, fets i vots els nostres drets, les llibertats civils, polítiques i democràtiques i el dret d'autodeterminació. Així, ens mantindrem fidels a les conviccions de la manera més honrada. Jo ho he fet en el passat, ho faig i ho seguiré fent. Els anhels i les conviccions no s'empresonen darrere barrots i murs de formigó.

Gràcies per pensar en nosaltres, les que no podem ser avui presents a l'assemblea. I acabo com he començat. Reivindiquem allò que creiem just: els drets civils, els drets polítics i democràtics, la llibertat d'expressió, d'opinió i fins i tot el dret de dissidència perquè volem una societat lliure, democràtica i amb justícia social. No deixem de lluitar, companyes!

Una abraçada lila i groga!