La secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, ha intervingut a l'acte 'Obrim els ulls davant de l'assetjament escolar' / ACN
La secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, ha intervingut a l'acte "Obrim els ulls davant de l'assetjament escolar" / ACN

El Departament liderat pel conseller Gonzàlez-Cambray presenta cinc mesures per “liderar un canvi de paradigma” en la lluita contra l’assetjament escolar

El Departament d'Educació ha presentat cinc mesures per “liderar un canvi de paradigma” en la lluita contra l’assetjament escolar que s’implantaran a partir del curs vinent. En la celebració de la jornada “Obrim els ulls davant de l'assetjament escolar”, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha explicat que “ens cal un canvi de mirada transversal davant de l’assetjament escolar, a l’administració, als centres educatius i també a les famílies, però no n’hi ha prou, cal un clic”; per això, “des d’Educació posem recursos, noves eines, protocols més àgils i més coordinació per prevenir, detectar i intervenir millor en possibles casos d’assetjament”, ha asseverat, coincidint amb el Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar.

El conseller ha desgranat una a una les cinc mesures:

  1. El Departament d'Educació multiplicarà per 10 els recursos dedicats als dos programes que disposa de sensibilització envers l’assetjament, el programa de prevenció #aquíproubullying i l’Enfocament Restauratiu Global, i garantirà que tots els centres hagin fet formació en prevenció de l’assetjament els pròxims dos cursos. La inversió passa de 150.000 euros a 1,5 milions el proper curs. El programa #aquíproubullying posa a l’abast dels centres formació, estratègies i recursos per elaborar un projecte de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament, amb la participació de tota la comunitat escolar, especialment de l’alumnat; mentre que l’Enfocament Restauratiu Global proporciona recursos per promoure la resposta positiva al conflicte, la reparació de danys i la restauració de relacions.
  2. Tot l’alumnat de 1r d’ESO durà a terme tallers i formacions de sensibilització sobre l’assetjament, que organitzarà el Departament. A més, dins del pla Les escoles lliures de violències, cada centre haurà de tenir referents de convivència entre l’alumnat, una figura essencial per combatre l’assetjament entre iguals.
  3. S’implantarà la figura del coordinador de coeducació, convivència i benestar a totes les escoles i instituts de Catalunya. Cada coordinador, que serà un docent del centre, rebrà formació del Departament d'Educació i la seva tasca serà la de coordinar en matèria de convivència, coeducació i benestar/malestar de l’alumnat.
  4. S’unificaran els protocols de violència escolar. Així, els quatre existents (assetjament i ciberassetjament; violència masclista; odi i discriminació; i LGTBI) es fusionaran en un de sol, cosa que aclarirà i agilitzarà el circuit d’actuació a direccions i docents. Els centres ja no hauran, doncs, de diagnosticar quin és el protocol adient per a cada circumstància, atès que serà el mateix document que ho tipificarà.
  5. Es crea el Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA), una base de dades que permetrà sistematitzar el registre de les situacions de violència que viu l’alumnat amb l’objectiu de facilitar la gestió de casos de violència; unificar criteris d’actuació; agilitzar el circuit de comunicació entre els diferents agents; i tenir un registre estadístic de tots els casos de violències de Catalunya.

La jornada ha comptat amb la col·laboració d’organitzacions com Unicef i Save the Children i la participació de centres d’arreu del país que han exposat les seves bones pràctiques i d’una persona adulta que va ser víctima de bullying quan era alumna. Tot plegat per incrementar la sensibilització del conjunt del sistema educatiu cap a l’assetjament escolar i promoure un canvi cultural entorn d’aquesta problemàtica, que ve de lluny però que va trasbalsar recentment tota la societat i el sistema educatiu amb els fets que van ocórrer fa dos mesos a Sallent.

Etiquetes