El conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, aquest divendres en roda de premsa. ACN

Josep Gonzàlez-Cambray detalla que el Departament assumirà l’aportació que feien fins ara les famílies, amb 1.600 euros per plaça pública ocupada

La gratuïtat de l’escolarització al curs d’Infantil 2 de les escoles bressol ja és una realitat, després de l’acord assolit entre el Departament d’Educació, la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis. Així ho ha anunciat aquest divendres el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, que ha detallat que la Generalitat assumirà l’aportació que feien fins ara les famílies per les despeses d’escolarització, amb un pressupost global de 90 milions d’euros per curs.

“El Govern de Catalunya es compromet a consolidar el finançament d’aquest cost d’escolarització en els exercicis pressupostaris futurs, i fer-lo extensible al llarg dels cursos vinents de manera que assolim l’objectiu final de completar l’educació 0-18 sostinguda amb fons públics”, ha afirmat Cambray.

El conseller ha destacat que aquesta iniciativa “suposarà un canvi de model en el finançament dels centres públics que ofereixen l’etapa educativa 0-3”, i ha subratllat que l’escolarització en aquesta etapa “és una oportunitat pel desenvolupament integral dels infants que té múltiples beneficis: pedagògics, de conciliació per a les famílies, beneficis per a la societat perquè reforça l’equitat i la igualtat d’oportunitats, i beneficis pel sistema educatiu”.

La gran majoria d’ajuntaments rebran més finançament del Departament del que estan rebent de les famílies
Josep Gonzàlez-Cambray Conseller d'Educació

Equiparació amb les escoles

Després que en la passada legislatura, amb els Pressupostos del 2020, es recuperés per primera vegada en 7 anys l’aportació de la Generalitat al finançament del 0-3, el Departament finançarà l’escolarització de l’Infantil 2 com passa ja a les escoles, on les famílies tenen l’escolarització gratuïta i les quantitats econòmiques que aporten van en concepte d’activitats extraescolars, menjador, serveis d’acollida, etc.

La majoria de les escoles bressol públiques són municipals, i els costos de cada plaça d’escola bressol són diversos en funció dels diferents ajuntaments. Així, el Departament ha establert un mòdul fix de 1.600 euros per plaça, amb la qual cosa “la gran majoria d’ajuntaments rebran més finançament del Departament del que estan rebent de les famílies en aquest curs 2021-2022”, ha assegurat el conseller.

A més, també s'ha arribat a un acord amb les escoles bressol privades per a una aportació de 800 euros per plaça que reverteixi directament en una baixada de les quotes, atès que en molts municipis no hi ha prou oferta d'escoles bressol públiques per a cobrir tota la demanda.

Reforç de les escoles bressol rurals

Una altra “política de país” de cara al curs vinent, ha posat de relleu Cambray, és garantir la continuïtat de les 75 escoles bressol rurals existents al país, finançant el cost en més d’un 80%, de manera que els ajuntaments només hagin d’aportar 5.000 euros per curs per tenir una escola bressol integrada a l’escola rural del seu municipi. “Cap escola bressol rural tancarà per motius econòmics i facilitarem la creació de noves escoles bressol rurals”, ha conclòs.

Etiquetes