El divendres 17 de novembre es constituirà el Parlament de la vuitena legislatura amb els nous 135 diputats sorgits de les eleccions de l’1 de novembre. La sessió constitutiva començarà a dos quarts d’onze, segons el decret de convocatòria que signarà avui el president de la Generalitat en funcions, Pasqual Maragall, i que dilluns publicarà el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. La sessió constitutiva haurà d’escollir els set membres de la Mesa del Parlament, el màxim òrgan de govern de la cambra, integrat per un president, dos vicepresidents i quatre secretaris. A més dels diputats electes, en aquesta sessió ocuparan el seu lloc en el banc del Govern el president de la Generalitat en funcions i la resta de membres de l’executiu, també en funcions.
És en aquesta sessió que els 135 diputats ocupen per primer cop els escons al Saló de Sessions. La ubicació dels diputats (48 de CiU, 37 del PSC-CpC, 21 d’Esquerra, 14 del PPC, 12 d’ICV-EUiA i 3 dels C's) en aquesta sessió és provisional, ja que l’assignació definitiva dels escons a cada diputat la decidiran la Mesa i la Junta de Portaveus en la primera reunió conjunta que tindran.
Dels 135 diputats, 47 són nous, cosa que representa una renovació del 34,8% de la cambra. Seuran al Saló de Sessions un total de quaranta-vuit dones, és a dir, cinc més que la passada legislatura. Aquesta xifra significa que un 35,5% del total de representants són dones.
Les votacions per a l’elecció dels membres de la Mesa es fan per mitjà de paperetes que es dipositen en una urna. Els diputats voten per ordre alfabètic, però els últims a fer-ho són els membres del Govern en funcions, que són diputats, i els tres membres de la mesa d’edat.
Des del restabliment de la democràcia han estat presidents del Parlament Heribert Barrera, Miquel Coll i Alentorn, Joaquim Xicoy, Joan Reventós, Joan Rigol i Ernest Benach. Fins a aquest moment tots han presidit la cambra durant una legislatura, a excepció de Joaquim Xicoy, que en va ser president dues legislatures. Durant la República també van ser presidents del Parlament personalitats polítiques d’una gran rellevància, com ara Lluís Companys, Joan Casanovas i Josep Irla.
Un cop constituït el Parlament de la vuitena legislatura, el president obrirà consultes amb els líders de les formacions que han obtingut representació parlamentària, amb la finalitat de proposar a la cambra un candidat a la presidència de la Generalitat. El debat d’investidura del nou president de Catalunya s’ha de fer dins els deu dies següents a la constitució del Parlament.