
El govern de la Generalitat ha aprovat per decret la Cartera de Serveis Socials, impulsada des del departament d'Acció Social i Ciutadania, que determina tant el conjunt de prestacions que ha de donar la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública de Catalunya, com el nivell d’objectius de creixement i d’intensitat de prestació dels serveis que s’han d’assolir al final del període 2008-2009. El document, que ha estat presentat per la consellera Carme Capdevila, defineix cada tipus de prestació, així com la població a què va dirigida, l’establiment o l’equip professional que l’ha de gestionar, els perfils i les ràtios de professionals, els estàndards de qualitat i els criteris d’accés. La Cartera és l’instrument de referència que concreta el dret de les persones a gaudir dels serveis socials. La seva publicació reflecteix el pas d’un sistema assistencial a un altre de nou, d’accés universal i més garantista.
En total, la Cartera de Serveis Socials 2008-2009 recull 127 prestacions, de les quals 102 són de serveis, 21 són econòmiques i 4, tecnològiques. D’altra banda, distingeix entre prestacions garantides, que seran exigibles com a dret subjectiu, i prestacions no garantides, que només ho seran d’acord amb les disponibilitats pressupostàries i atenent als principis de prelació i concurrència.
Hi ha 72 prestacions garantides, 14 de les quals són per a persones amb situació de dependència. Això significa que el 57% de les prestacions de la Cartera estan garantides per llei. Aquest fet obliga a l’Administració a oferir el servei o la prestació a tothom que la demani i reuneixi els requisits per accedir-hi. La resta de les 55 prestacions que recull la cartera, restarà subjecte a la disponibilitat pressupostària.
Les persones destinatàries de les prestacions establertes per la Cartera són les que es troben en situació de necessitat social. Formen part d’aquest col·lectiu, especialment, les persones amb dependència o discapacitat, malaltia mental, drogodependències i altres addiccions, delinqüència juvenil o sotmeses a mesures d’execució penal, vulnerabilitat, exclusió o urgència social, persones víctimes de violència masclista, discriminació, exclusió social o pobresa.
En relació a les persones amb dependència, es preveu diferents intensitats de suport en l’atenció a la necessitat de les persones amb discapacitat, equivalents als respectius graus i nivells de dependència.
La participació en l’elaboració de la Cartera
En l’elaboració de la Cartera de Serveis Socials s’han recollit 443 propostes en el marc del Consell General de Serveis Socials, que és l’òrgan participatiu i de consulta de l’administració en matèria de serveis socials. Aquest òrgan agrupa una cinquantena de representants del Govern, ens locals, entitats i usuaris.
El 31% de les propostes fetes han estat acceptades, mentre que el 5% s’han refusat. A més, el departament s’ha compromès a valorar 238 propostes en els treballs preparatoris de la propera Cartera de Serveis Socials 2010-2011.