Els vots en contra de PP, PSOE i Ciudadanos han impedit aquest dimecres que prosperés una proposició no de llei d’Esquerra Republicana per a la prohibició de pràctiques de competència deslleial de les grans distribuïdores i indústries transformadores respecte a les explotacions agrícoles i ramaderes. La iniciativa s’ha discutit a la comissió d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient del Congrés de Diputats.
El diputat lleidatà Xavier Eritja, que ha defensat la proposta, ha recordat que Esquerra ja l’havia defensat en l’anterior legislatura des del moment que la competència deslleial dels grans distribuïdors respecte a les explotacions agrícoles i ramaderes ‘ataca la mateixa línia de flotació’ d’un sector econòmic de primer ordre per a aquest territori.
Eritja ha destacat que si l’equilibri ja és prou limitat en el context actual, ‘més ho pot ser davant la previsible entrada en vigor de futurs acords de lliure mercat com el CETA i el TTIP’, que segons ha afegit poden incrementar els greuges per l’aparició de noves importacions massives i, al mateix temps, acabar rebaixant ‘estàndards laborals i mediambientals i de protecció de la salut i dels drets del consumidor’.
Segons Eritja, la seva entrada en vigor pot portar a situacions d’abús i posició de domini dels grans distribuïdors respecte a les explotacions agrícoles i ramaderes tradicionals, ‘com de fet ja es dóna ara a través de la venda a pèrdua (venda al públic per sota del preu d’adquisició) o les pràctiques de dumping’ (venda al públic amb preus per sota dels costos de producció). Ha posat com a exemple el cas de grans superfícies que venen oli i llet a preus per sota dels costos de producció per fer-ne reclam per a la venda d’altres productes ‘en els quals hi ha més marge de benefici’.
Eritja ha demanat que, d’entrada, s’apliqui la legislació ja vigent per a aquesta mena de pràctiques ‘amb sancions que facin recomanable no fer-ne ús’ i ha destacat, per sobre de tot, que la pervivència de les explotacions agrícoles i ramaderes representa un gran valor afegit per al territori ‘no només pel seu pes econòmic, sinó perquè mantenir-se establert en un territori és la millor manera de gestionar-lo millor’.
Finalment, però, els vots de PP, PSOE i Ciudadanos han evitat que la proposició anés endavant.