El setge a Afrin

Li demanaríeu a una persona maltractada que busqués auxili a casa del seu maltractador? Doncs això és el que estem fent amb els kurds quan els barrem el pas cap a la Unió Europea i els fem demanar refugi a Turquia, que des de fa gairebé dos anys s'encarrega de fer la feina bruta a un club d'estats que ha desplaçat uns quants quilòmetres la misèria i la violència que es viu a les seves fronteres com si així pogués amagar la vergonya de les seves accions. I tot a canvi del mòdic preu de 6.000 milions d'euros. Diners que hem pagat entre tots i totes.

El primer que cal entendre és qui són aquestes persones i per què Turquia les reprimeix. Els kurds són un poble centenari que actualment té cap a 40 milions d'habitants repartits en quatre països: Iran, Iraq, Síria i Turquia. Dins de cada un d'aquests territoris, representen una minoria, la qual cosa els converteix en blanc de discriminacions. En el cas dels turcs, l'animadversió actual té la seva arrel en la primera Guerra Mundial, quan els kurds van donar suport als aliats amb l'objectiu d'independitzar-se de l'Imperi Otomà. Acabada la guerra, es va reconèixer la independència del Kurdistan, però poc després Turquia va recuperar el terreny perdut i va respondre amb represàlies. A partir d'aquí comença una història cíclica, en què els kurds reclamen la seva llibertat i els turcs contesten amb opressió.

Els kurds que viuen a Síria es veuen atrapats en un camp de batalla. I com responem nosaltres? Tancant el pas Turquia-Europa i deixant-los en mans d'Erdogan
Ruben Wagensberg

L'últim capítol d'aquesta història s'està escrivint ara mateix, mentre Turquia assetja Afrín, la regió kurda de Síria. L'excusa que s'ha inventat Recep Tayyip Erdogan per justificar-ho és que les milícies que protegeixen la zona estan controlades pel Partit dels Treballadors del Kurdistan (PKK) i que la seva aliança podria posar en risc la unitat territorial turca. De fet, Turquia, la UE i els EUA els tracta directament de grups terroristes. La realitat, però, és que les milícies kurdes simplement es defensen. Es defensen d'Estat Islàmic i dels (falsos) rebels. I protegeixen com poden la seva població i els seus drets civils.

Tot plegat, però, fa que els kurds que viuen a Síria es vegin atrapats en un camp de batalla. Lògicament, molts d'ells opten per fugir i buscar refugi a Europa. Per fer-ho, l'única sortida que tenen és creuar Turquia. I com responem nosaltres? Tancant el pas Turquia-Europa. Deixant-los en mans d'Erdogan, un dirigent que no es caracteritza precisament pel seu respecte als drets humans, i menys pels drets dels kurds. D'aquesta manera, s'arriba a un nou nivell de cinisme en l'acord al qual l'Unió Europea va arribar amb Turquia per pagar-li a canvi que fes de dic amb les persones refugiades. Deixem a les persones que fugen del terror en mans de qui els maten. Com un kurd pot estar segur a Turquia?

Un cop més, la crueltat i la inhumanitat se citen a només quatre hores en avió de casa nostra. És només el doble del que tardem a anar a Londres o Roma, i seria inimaginable que féssim vida com si res si s'estigués matant a civils en qualsevol d'aquestes dues ciutats. Encara més si fóssim responsables de deixar-los sense escapatòria. Així que tal com demanava l'Ahmed al principi de la cançó Resiste i grita de Txarango, cal que "obrim fronteres" per a totes aquelles persones que escapen de la misèria i de les bombes. Ell és un afortunat: va aconseguir el refugi a Alemanya, s'ha pogut reunir amb la seva família i li queda tota una vida per endavant. Però Afrín, la seva ciutat de naixement, encara és plena d'ahmeds.