El conseller Ernest Maragall durant el ple del Parlament / ACN

El conseller Ernest Maragall ha posat de relleu la importància de l’Agenda 2030 i ha apel·lat el Parlament a treballar-hi conjuntament amb el Govern

17 objectius i 169 fites concretes per al desenvolupament sostenible. Això és l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, que sorgeix de la Conferència de Rio+20 i que té com a objectiu marcar uns deures globals que cada país ha d’adaptar a les seves necessitats. Al Parlament, el conseller Ernest Maragall l’ha posat en valor arran d’una interpel·lació del diputat del Grup Republicà Ferran Civit. “L’Agenda 2030 és un compromís global, del món, amb uns mots clau prou explícits: pobresa, fam, salut, educació, energia, treball, clima, pau, justícia... Hi és tot”, ha assegurat el conseller, que ha afegit: “té una visió transversal i ambiciosa d’anar al fons de cadascuna de les qüestions que planteja”.

Tant Maragall com Civit han posat en valor la feina engegada i liderada per Raül Romeva en aquest àmbit, amb el suport de Dolors Bassa i Josep Rull. I és que el Govern ja va aprovar un primer pla l’any 2016 i, enguany, ha inclòs els mateixos objectius al pla de govern presentat recentment.

Els 17 objectius per al desenvolupament sostenible que marca l'Agenda 2030

“Estem intentant estar a l’alçada del repte plantejat”, ha afirmat el conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, i ha posat de manifest l’ambició de l’executiu, que ha planificat 750 compromisos concrets per complir amb l’Agenda 2030. “Hi estem posats i ben posats”, ha dit, contundent, Maragall, tot destacant algunes de les passes ja fetes per avançar cap a l’assoliment dels objectius:

• Estratègia marítima per protegir els oceans (objectiu 14)
  • Renda Garantida (objectiu 1)
  • Reducció del malbaratament alimentari en un 50% (objectiu 12)
  • Protecció d’un 30% del territori català per raons de patrimoni natural i de biodiversitat (objectiu 15)

El conseller, però, ha volgut destacar l’enorme feina que queda per fer: “tenim només 11 anys i hi ha una feina exigent i molt compromesa a la qual hem de respondre com a Govern, com a Parlament, com a país i com a societat”. En aquest sentit, ha explicat que cap al maig del 2019 el Govern aprovarà formalment el pla per a l’Agenda 2030 i ha apel·lat el Parlament a presentar una moció conjunta amb l’executiu per mostrar el compromís de les institucions en aquest àmbit.

Ferran Civit Diputat al Parlament de Catalunya

Treballar per deixar un món millor del que ens hem trobat

Durant la seva exposició, el diputat per al Grup Republicà al Parlament Ferran Civit ha posat èmfasi en la necessitat de fer ja els deures que marca l’Agenda i no deixar-los per les properes generacions. “L’Agenda 2030 és el primer pas cap a un món habitable i sostenible”, ha explicat el diputat. I ha reblat: “tenim el dret de ser un país lliure, però sobretot tenim el deure de fer un país millor”. I és que, per ell, “si estem en política és per deixar un país millor” i ha posat d’exemple països com Estònia, Finlàndia o Noruega, que no només han fet seus els objectius per al desenvolupament sostenible sinó que han considerat que no són prou ambiciosos.

Civit també ha remarcat el context en el qual ens trobem: “hi ha hagut la concentració de la riquesa més bèstia de la història de la humanitat, però hi ha més pobres que mai”. El diputat ha explicat que “totes les accions tenen conseqüències”, i aquestes conseqüències són les que fan necessàries iniciatives com la de l’Agenda 2030. Per ell, però, calen canvis en el sistema econòmic i en la presa de consciència dels governs i els estats. “Fer negocis amb dictadures feudals on cada dies es vulneren drets de les dones o s’assassinen infants no és el camí”, ha dit, contundent. I ha afegit: “Mentre alguns exporten morts i aspiren a ser part del G7 de la venda d’armament, aquí a Catalunya hauríem de començar a exportar valors. Som els responsables de fer-ho bé a casa nostra i exportar-ho fora”.