ERC introduirà al ple del Parlament una proposta de resolució per la qual s’acorda presentar a la Mesa del Congrés dels Diputats la Proposició de llei d’addició d’un nou apartat a l’article 205 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social per tal que els càrrecs electes tinguin drets com el de reserva de lloc de treball o el dret al subsidi d’atur.
El diputat i portaveu adjunt al Parlament, Joan Ridao, ha explicat que l’objectiu d’aquesta proposta de resolució és “dignificar la feina dels càrrecs electes locals ja que entén que les responsabilitats dels alcaldes i regidors al país són cada dia més i d’una elevada complexitat amb independència de les dimensions dels municipis on s’exerceixen”.
Segons Joan Ridao, “després de 25 anys d’ajuntaments democràtics persisteix la manca de regulació dels drets i l’estatut dels càrrecs electes locals i es continua deixant la seva tasca en mans dels voluntarisme i la il·lusió”.
Aquesta proposta “pretén abordar aquesta qüestió de forma desacomplexada no només per reconèixer una retribució digna als electes locals sinó també les garanties socials necessàries que han de permetre, arribat el cas, que molts d’aquests càrrecs puguin retornar al món del treball, si més no amb els mateixos drets que un altre ciutadà”.
La llei actual 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local estableix el dret dels càrrecs amb dedicació exclusiva i parcial a rebre retribució i a ser donats d’alta al Règim general de la Seguretat Social i en canvi, de les garanties socials establertes pels treballadors a la llei 8/1980 de l’Estatut dels treballadors no se’n contempla ni una. Entre aquests drets que no es contemplen estan el dret de reserva de lloc de treball ni el poder rebre la prestació per desocupació.
La solució que proposa ERC planteja la incorporació en l’àmbit de protecció per desocupació a la Seguretat Social de tots els càrrec electe amb dedicació parcial o total que , de fet, estan donats d’alta en aquest règim i cotitzar per aquesta contingència. Aquesta possibilitat és, segons la pròpia Carta Europea d’Autonomia Local la única raonable i la única equitativa perquè no sembla lògic que a qui paga per poder rebre una prestació després li sigui denegada.
Segons Joan Ridao, malgrat que algú pugui pensar que aquesta és una mesura impopular i no és el moment oportú de plantejar-la “la majoria dels ciutadans entenen el creixent relleu polític i institucional d’alcaldes i regidors, l’alta responsabilitat i el sacrifici que exigeix ser càrrec electe, la necessitat de no desincentivar la gent que vulgui participar de la gestió del seu municipi i la necessitat també que els càrrecs electes locals no tinguin la temptació de perpetuar-se amb la qual cosa també s’estaria normalitzant una certa limitació de mandats als ajuntaments, a més de en el pitjor dels casos alguns electes vulguin solucionar-se la vida per altres vies gens ortodoxes”.