Cartes que Carme Forcadell va rebre durant els més de 3 anys que va estar injustament empresonada / ACN

Oriol Junqueras, Marta Rovira, Marta Vilalta, Raül Romeva i d’altres republicans i republicanes s’adrecen a electes del partit turc HDP, empresonats per ser dissidents del règim d’Erdogan

Esquerra Republicana ha participat en una campanya antirepressiva i solidària d’enviament de cartes a presos polítics de Turquia, promoguda pel partit HDP (Partit Democràtic del Poble). L’HDP, una organització política d’esquerres, ecologista i feminista que defensa els drets de les minories kurda i alauita a Turquia, és el tercer partit més gran de l’assemblea nacional de Turquia, amb 56 diputats, i en l’actualitat té 4.000 membres empresonats pel fet de ser dissidents del règim d’Erdogan.

Aquestes cartes en concret s’adrecen a 20 dones i 20 homes electes de l’HDP: “Si algú escriu una carta als nostres amics a les presons de Turquia, faran una significativa contribució en el nom de la solidaritat”, afirmen des del Partit Democràtic. Esquerra Republicana, que també viu la repressió en la pròpia pell i vol contribuir en la lluita contra l’autoritarisme i en favor de totes les causes globals justes, ja ha enviat, en els darrers dies, una quinzena de cartes, signades per alcaldes i alcaldesses, diputats i diputades i membres de primera línia de l’executiva nacional, com el president del partit, Oriol Junqueras; la secretària general, Marta Rovira; la secretària general adjunta, Marta Vilalta; o el Vicesecretari General de Prospectiva i Agenda 2030, Raül Romeva.

Junqueras, en la seva carta a l’exportaveu de l’HDP, Günay Kubilay, explica que “només quan et converteixes en un pres polític i en un ostatge d'un estat no democràtic, saps de primera mà què significa la manca de llibertat i la necessitat de suport”, un suport que ell va rebre, precisament, a través de milers de cartes. “Espero que consideri aquesta carta com un signe de complicitat, ajuda i respecte”, escriu Junqueras. “Durant tot el temps que he estat a la presó, he reforçat les meves conviccions, malgrat la repressió”, reflexiona, “i com que sabia que algun dia podria retrobar-me amb tothom, vaig intentar no perdre mai el somriure”, afegeix. I acaba amb una de les seves frases més conegudes: “Recordi que som fruit de moltes derrotes, però també som la llavor de totes les victòries”.

Organitzar una societat basada en valors democràtics, ecologistes i feministes mai s’hauria de considerar un delicte
Marta Rovira Secretària general d'Esquerra Republicana

Rovira, per la seva banda, dirigeix la seva carta a qui va ser copresidenta i diputada de l’HDP, Figen Yüksekdağ: “Crec que vostè i la resta de polítics de l’HDP empresonats són víctimes de la repressió del règim d’Erdogan i mereixen la llibertat; organitzar una societat basada en valors democràtics, ecologistes i feministes mai s’hauria de considerar un delicte”, afirma Rovira. “En el meu cas, puc dir que l’exili és una prova dura, però també és una eina útil i potent per mostrar al món que Espanya no és un país democràtic”, explica. “El fet de mantenir-se unit, amb els companys, la família, els germans i germanes, i també amb els seus objectius, més enllà dels murs de la presó, li donarà la força per superar la seva difícil situació”, assegura, i s’acomiada amb una referència a Friedrich Nietzsche: “Espero que consideri aquesta carta una ‘visita inesperada’”.

Esquerra demana explicacions al govern espanyol sobre les relacions amb Turquia

Alhora, al Congrés de Diputats, Esquerra Republicana ha expressat la seva preocupació per les dures condicions, maltractaments i abusos sexuals que es duen a terme als centres penitenciaris turcs, on hi ha registrades altes ràtios de suïcidis i de malalties. Donat que “la garantia del compliment amb els drets humans és imprescindible en les relacions amb qualsevol estat”, i “tenint en compte els estrets lligams que uneixen Turquia i Espanya, especialment en els darrers anys”, els republicans han registrat una sèrie de preguntes dirigides a l’executiu espanyol.

“És el govern espanyol coneixedor de la situació penitenciària a Turquia?”, “Existeix alguna clàusula en els acords comercials amb Turquia que vinculin qualsevol operació al respecte dels drets humans al país?”, o “El govern espanyol mediarà amb el govern turc per millorar la situació dels presos i preses de les presons turques?” són algunes de les preguntes plantejades. Els republicans també demanen si el govern espanyol posarà sobre la taula la situació particular d’Aysel Tugluk, exdiputada de l’HDP, acusada de terrorisme i empresonada des del desembre de 2016, que presenta problemes de salut molt greus.