Marta Vilalta durant la Conferència Nacional d'Esquerra Republicana, celebrada el passat 30 de juny i 1 de juliol / ACN

El partit republicà es feminitza amb la proposta d’entrada de quatre noves dones a l’Executiva Nacional: Marta Vilaret, Georgina Oliva, Sus Martí i Natàlia Garriga i l’ascens de Marta Vilalta, que passaria a assumir una Vicesecretaria General

Esquerra Republicana ha aprovat aquesta tarda a l’Executiva Nacional una proposta amb diversos canvis en la direcció del partit per poder reforçar-se davant la repressió de l’Estat i legitimar i refermar el lideratge d’Oriol Junqueras i Marta Rovira al capdavant de l’organització. Els canvis proposats en l’òrgan de l’Executiva Nacional, que s’hauran de votar i ratificar en el Consell Nacional del proper dissabte 22 de setembre, comporten la creació de dues vicesecretaries generals i l’entrada de quatre noves dones, una mostra clara de la voluntat de feminitzar el partit i de l’aposta per la igualtat en els òrgans de decisió que té Esquerra Republicana.

Els canvis en l’Executiva Nacional, com ha explicat la portaveu Marta Vilalta, són per a “reforçar-nos en el camí de construir un país millor per a tots i totes i per plantar cara a la repressió que ens vol escapçar”. “Proposem fer aquest canvi per legitimar les persones que estan encausades i per reforçar el lideratge d’Oriol Junqueras i Marta Rovira malgrat la situació de repressió que pateixen”, ha afegit.

Tres de les sis vicesecretaries generals que passaria a tenir el partit serien encapçalades per dones. I totes les incorporacions serien liderats per dones. Vilalta ha assegurat que “feminitzem el partit, incorporant més veus femenines per aconseguir la igualtat, tant al partit com a la societat”.

Marta Vilalta Portaveu d'Esquerra Republicana

Així, si dissabte s’aproven els canvis proposats per l’Executiva Nacional, el partit passaria de quatre a sis vicesecretaries generals amb la creació de la Vicesecretaria General d’Estratègia, Entorn i Gestió del Coneixement, que encapçalaria Marta Vilalta; i la Vicesecretaria General de Suport a la Presidència i la Secretaria General, que lideraria Marta Vilaret.

Aquest canvi suposaria que la Vicesecretaria General d’Imatge i Comunicació, amb Sergi Sabrià al capdavant, deixaria de coordinar la Secretaria d’Anàlisi Electoral i Estratègia. Així mateix, la Vicesecretaria General d’Entorn, Gestió del Coneixement i Dones, passaria a ser exclusivament Vicesecretaria General de Dones, amb Mireia Mata com a vicesecretària.

Les vicesecretaries generals de Coordinació Interna, Territori i Organització i d’Acció Política, es mantindrien intactes amb Isaac Peraire i Eduard López, respectivament, al capdavant.

Marta Rovira i Oriol Junqueras en un Consell Nacional a finals de 2016 / ACN

Per altra banda, també es produirien, previsiblement, canvis en algunes secretaries:

• La Secretaria d’Organització passaria a ser liderada per Sus Martí en substitució de la diputada al Parlament i alcaldable a Pineda de Mar, Mònica Palacín.
  • La Secretaria de Salut i Benestar passaria a estar encapçalada per Georgina Oliva, que agafaria el relleu de la consellera de Salut, Alba Vergés.
  • La Secretaria de Política Cultural, Educació i Esports passaria de mans de David Agustí a Natàlia Garriga.

Per últim, si dissabte s’aprova la proposta de la nova Executiva, Dionís Guiteras deixaria la Secretaria d’ens locals supramunicipals que passarà a estar integrada sota el paraigües de la vicesecretaria general de Coordinació Interna, Territori i Organització d'Isaac Peraire. Guiteras seguirà sent membre nat de l’Executiva Nacional com a màxim representant de les diputacions provincials.

Feminitzem el partit, incorporant més veus femenines per aconseguir la igualtat, tant al partit com a la societat
Marta Vilalta Portaveu d'Esquerra Republicana

Aquestes són les trajectòries professionals de les persones proposades per a un nou càrrec a l’Executiva Nacional:

• Marta Vilalta

És de Torregrossa, al Pla d’Urgell. La seva trajectòria acadèmica i laboral van de la mà amb el seu compromís polític. És llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, amb estudis de Ciències Polítiques i de l'Administració per la UOC, i actualment cursant un Màster de Direcció Pública a l'Escola d'Administració Pública de Catalunya. Ha exercit de periodista en pràctiques a diversos mitjans. Va treballar de cap de premsa de la Federació d'ERC de Lleida durant dos anys, i a l'Oficina de Comunicació del departament de Governació i Relacions Institucionals. També ha estat diputada al Parlament la X Legislatura i actualment és directora general de Joventut. Va ser militant de les JERC i d'ERC des de la primavera del 2004. A les JERC ha estat portaveu de les JERC-Ponent entre el 2007 i el 2009 i va exercir de secretària de comunicació de les JERC a nivell nacional. Actualment, és la portaveu nacional del partit i fins ara secretària d’Entorn.

• Georgina Oliva

Barcelonina i actual directora general d’Atenció a la Infància i Adolescència (DGAIA). És llicenciada en Sociologia i té estudis en Ciències Polítiques. Ha desenvolupat la seva carrera professional en l’àmbit de les polítiques socials. Va ser diputada al Congrés dels Diputats en substitució de Joan Puigcercós entre 2006 i 2008. També va ser la responsable de la secretaria tècnica de la Fundació Josep Irla i assessora de l'Institut Català de les Dones en plans locals de polítiques de dones. Ha estat tècnica d'Infància i de dones del Consorci de Serveis Socials de Barcelona. Va militar a les JERC, on en va ser secretària de formació entre 2001 i 2003 i d’organització i finances entre 2003 i 2005, també ha tingut diferents responsabilitats dins l’Executiva Nacional, on va ocupar la Secretaria de la Dona i de la de Formació, entre els anys 2007 i 2011.

• Marta Vilaret

Nascuda a L’Hospitalet de Llobregat però resideix a Mollet del Vallès. És enginyera tècnica d’Obres Públiques per la Universitat Politècnica de Catalunya i té un màster en Urbanisme i Gestió de la ciutat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ha treballat com a tècnica calculista al sector privat i a l’empresa pública en la gestió d’obres municipals. Actualment exerceix com a professional autònoma en l’àmbit de la redacció de projectes i l’eficiència energètica i és sòcia cooperativista de la cooperativa de consum d’energia verda Som Energia. En la seva trajectòria política cal destacar que va ser cap de llista a l’ajuntament de Santa Maria de Martorelles el 2003, i regidora fins el 2007. Va ser la número dos a la llista a l’ajuntament de Mollet del Vallès el 2011 i el 2015, i regidora des d’aleshores. Des del 2015 consellera de Política Territorial i Mobilitat i vicepresidenta segona del Consell Comarcal del Vallès Oriental.

• Sus Martí

Ebrenca. És llicenciada en Filologia Catalana amb menció a Filologia Francesa (UB), té estudis de Ciències Empresarials i està cursant el Grau d’Administració i Direcció d’Empreses a la Universitat Oberta de Catalunya. Ha exercit de correctora i traductora de textos del castellà o el francès al català per a diverses empreses, administracions públiques, universitats i editorials com a professional independent autònoma. Des del 2015, ha estat assessora de càrrecs electes municipals i supramunicipals a les Terres de l’Ebre, com a integrant del Grup d’Esquerra Republicana de la Diputació de Tarragona. A més a més, durant més de 10 anys ha estat treballant com a càrrec tècnic de la Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana, de suport als òrgans regional, comarcals i locals del partit.

• Natàlia Garriga

De Sant Cugat del Vallès. És llicenciada en Dret per la Universitat de Barcelona i té un màster en funció directiva a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya. L’anterior legislatura va ser la Directora de Serveis de la conselleria d’Economia del Govern i va ser una de les detingudes el 20 de setembre de 2017 en l’operació de la Guàrdia Civil contra l’organització del referèndum de l’1 d’octubre. En la seva trajectòria professional destaca que va ser gerent, entre 2007 i 2016, de l’Institut Català de les Empreses Culturals i professora d’introducció al dret dels estudis d’economia i empresa, entre 1998 i 2014, a la Universitat Oberta de Catalunya.