Justícia posa fil a l'agulla a la regulació dels preus del lloguer

La consellera Ester Capella demana a l'executiu espanyol "lleialtat" i que no torpedini els intents de Catalunya de regular aquesta qüestió

El Departament de Justícia, liderat per la consellera republicana Ester Capella, portarà a la propera reunió de Govern un decret llei per limitar el preu dels arrendaments a les zones amb alta demanda acreditada de pisos de lloguer. Aquesta nova proposta permetrà que el departament competent en matèria d’habitatge pugui regular el preu del lloguer, ja sigui directament o donant la capacitat per fer-ho als ajuntaments o altres ens supramunicipals.

El proper Consell Executiu també donarà llum verda a la memòria preliminar de l'avantprojecte de llei d'arrendament de finques urbanes que prepara el Departament de Justícia, que establirà que la durada mínima dels lloguers d'habitatges a Catalunya se situï en una forquilla d'entre sis i deu anys. En el cas del lloguer d'un arrendador particular, la durada mínima serà inferior a la dels pisos o cases que pertanyin a societats dedicades al negoci immobiliari.

També es reduirà el nombre mínim de mensualitats de fiança necessàries per llogar un pis, ara fixada en tres i es suprimirà la possibilitat d'incloure clàusules d'ofici en els contractes d'arrendament que limitin el dret dels inquilins a comprar el pis, si es posa a la venda. Finalment, la llei també inclourà l'obligatorietat de documentar l'estat dels pisos amb vídeos o fotografies. Amb aquesta mesura, els llogaters recuperaran les fiances més fàcilment i els propietaris poden constatar els danys causats al seu immoble.

Ester Capella Consellera de Justícia

El decret llei col·loca Catalunya al nivell de països com Alemanya o Itàlia, on els respectius Codis Civils contemplen la limitació del preu de lloguer com una iniciativa per a garantir l'accés a l'habitatge. Altres països com Portugal, Àustria, França o Suïssa també compten amb diferents fórmules per regular els preus.

"Estem en una situació d'urgència i, per tant, hem de donar respostes urgents al que ens està passant amb el lloguer d'habitatge", ha declarat la consellera Capella. I és que, en el conjunt de Catalunya, el preu mitjà del lloguer ha crescut un 29 % en els últims 5 anys. En xifres, significa que ja ha arribat als 698 €, 160 € més que el 2013. En altres paraules, el preu del lloguer ja ha superat el nivell previ a l’esclat de la crisi.

L'objectiu d'aquestes mesures, ha explicat la consellera, és "equilibrar les parts en la contractació per tal que no hi hagi bons i dolents”. Es tracta d'una "clara demanda social", ha afirmat. També ha aprofitat per remarcar que el Govern de la Generalitat té competències en aquesta matèria, i no hi vol renunciar. En aquest sentit, ha demanat al govern espanyol "lleialtat" i que no torpedini els intents de Catalunya de regular aquesta qüestió.