
Esquerra Republicana ha demanat al Govern català que exigeixi a l’executiu espanyol que deixi de posar traves al desplegament de la fibra òptica que podria arribar assolir al 100% del territori fent servir el traçat de carreteres estatals.
Des d’Esquerra Republicana es considera indispensable que el govern de Catalunya entomi aquest repte i insti l’Estat Espanyol a deixar de posar traves per poder-lo assolir partint del traçat de les carreteres de titularitat estatal, espai per on hauria de passar la fibra òptica i que permetria acostar-nos al 100% de la població i dels municipis del país. L’assoliment de la total cobertura de fibra òptica a Catalunya és una condició indispensable per a l’equilibri territorial del país i la igualtat d’oportunitats entre tots els territoris.
Si parlem de cobertura de fibra òptica en el territori, cal destacar que hi ha diferència entre la cobertura en el país i el percentatge de població que disposa de fibra. La diferencia està en la concentració de població en les ciutats i pobles. Tot i que la cobertura en % de la població és elevada, més del 90%, pel que fa als municipis no arribem al 55%.
En aquest sentit, el desenvolupament de la fibra òptica ha de ser un pas ferm per fer avançar el país cap al futur, una eina de cohesió sostenible, d’equilibri territorial i d’igualtat d’oportunitats, procurant arribar a tothom per tal que ningú es quedi enrere, garantint el servei a tothom i a tot arreu.
A més des d’Esquerra Republicana s’apunta que s’ha de tenir en compte la despesa energètica que te Catalunya en equipaments digitals, i quin és l’origen d’aquesta energia.
En aquest sentit els republicans asseguren que el desplegament de la fibra hauria d’anar lligat a un pla de generació d’electricitat verda al territori. Amb l’entrada de la Intel·ligència Artificial es dispararà exponencialment el consum energètic i cal una reflexió en perspectives de sostenibilitat. Quantes cases tenen Alexa o Google, quantsordinadors i impressores hi ha connectats, quants habitatges tenen dispositius de domòtica connectats a la wifi, quantes cases tenen fibra? Això no va només de les necessitats de les empreses, dels centres de dades, que també, sinó que a també a nivell de particulars el consum energètic augmenta i amb la normalització de l’ús de la IA, augmentarà mes.