Aragonès reivindica el lideratge pel Govern i el Parlament, i defensa un nou CxR 'sense tuteles'

Esquerra Republicana reclama aprofitar l'oportunitat històrica de l'independentisme per formar govern: "Divendres confiàvem en avui; avui confiem en demà"

El candidat d'Esquerra Republicana a la presidència de la Generalitat i vicepresident del Govern, Pere Aragonès, ha reivindicat el lideratge polític del Govern i del Parlament, sense dubtar-ho. Ho ha fet durant el discurs de la segona volta del debat d'investidura aquest dimarts al Parlament, que no serà reeixit per l'abstenció de JxCat malgrat l'acord entre Esquerra i la CUP.

Aragonès ha defensat aquest lideratge i ha defensat també que la pluralitat de l'independentisme és la seva força i que coordinar-se bé ha de permetre multiplicar-ne la força. "Aquesta coordinació només serà possible si reconeix tots els espais, tant a dins de Catalunya com a l'exili, però també si realça el lideratge de les institucions de Catalunya, aquest Parlament, el govern i el seu president, que tenen una responsabilitat indelegable i insubstituïble", ha advertit Aragonès.

El candidat dels republicans, que manté que l'independentisme ha de demostrar-se com l'eina per avançar en drets socials i drets civils, ha argumentat, però, que la coordinació s'ha de produir "sense substitucions ni tuteles". "Aprofitem tots els actius: les entitats mobilitzades, la pluralitat política de l'independentisme, la participació i reivindicació política dels presos i preses i la de l'exili i també, és clar, l'organitzada al voltant del Consell per la República", ha afirmat.

En una línia semblant s'ha expressat Sergi Sabrià, diputat i membre de l'equip negociador dels republicans, en definir aquest dimarts com "una oportunitat perduda". "Si el seu gran escull està salvat, si tots ja coincidim que cal reformular-ho, on és l'atzucac?", ha afegit fent una crida a la responsabilitat.

Tant Aragonès com Sabrià han apel·lat a l'oportunitat que té l'independentisme ara per construir un govern fort i estable. "Vull dedicar tots els esforços a fer front a la crisi social i econòmica provocada per la Covid-19, a impulsar la transformació del nostre sistema productiu i a resoldre el conflicte amb l'Estat", ha dit Aragonès. "Vull dedicar tots els esforços a fer una República catalana que duri per sempre i que estigui al servei del conjunt de la ciutadania; el repte és majúscul, immens, en sóc conscient, i per això, avui, és l'hora de fer un pas endavant", ha insistit el candidat republicà a la presidència.

Precisament perquè el moment és ara, Sabrià ha alertat que l'independentisme veu com avui s'escola l'acord entre els dits. ”Perdre oportunitats no és un dret ni una opció, ara mateix, en plena pandèmia, emergència nacional, social, econòmica, sanitària i també repressiva. Si ho hem aconseguit altres vegades, aquest cop, encara que ara les tornes hagin canviat, també ho hem d'aconseguir. L'abstenció [de JxCat] d'avui fa que el país segueixi en ‘standby’, i arrenca un compte enrere innecessari; [...] no té cap sentit mantenir el país en una situació de provisionalitat. Jugar amb els temps és posar al davant l'interès particular en lloc de posar per sobre les necessitats col·lectives", ha advertit Sabrià.

Esquerra insisteix a aprofitar l'oportunitat de les urnes del 14F, que, per primera vegada, supera el 50% dels vots. "I ens interpel·la a tots i ens marca el camí dels acords", ha recordat Aragonès, convençut que l'acord arribarà perquè els objectius són compartits.

També Sabrià s'ha mostrat confiat que, encara que avui no es desencalli la investidura, passarà aviat. "Divendres confiàvem en avui. Avui confiem en demà. [...] N'estem segurs: tindrem un govern independentista i d'esquerra, una nova Generalitat republicana compromesa amb la República catalana i amb la reconstrucció del país des de l'esquerra", ha conclòs Sabrià.