Marta Vilalta, secretària general adjunta d'Esquerra Republicana, al Parlament

Esquerra vol fixar els fonaments de la República Catalana en la reactivació postCovid i ho contraposa a qui vol "apuntalar de nou el règim del 78"

De la reconstrucció a la República. És la clau de volta per Esquerra Republicana a l'hora de bastir els canvis per a superar la crisi econòmica, social i política per la pandèmia de la Covid19. En un ple monogràfic al Parlament sobre reconstrucció, la secretària general d'Esquerra Republicana i diputada al Parlament, Marta Vilalta, ha defensat que reactivar el país és superar l'etapa de resistència social col·lectiva i allunyar-se de la recentralització de l'Estat, i convertir l'escenari post-Covid en una oportunitat per capgirar el model social.

"Ara és el moment de passar del resistir al reconstruir, i és el moment de passar d'aquesta reconstrucció a la República Catalana, que sabem que és l'única alternativa per garantir el benestar, el progrés, i la igualtat d'oportunitats per a la ciutadania del nostre país", ha assegurat Vilalta.

I és que per Esquerra "qualsevol reconstrucció és incompleta sense les eines i recursos d'un Estat". En aquest sentit ha contraposat el projecte d'Esquerra Republicana als que pretenen aprofitar la situació per "apuntalar de nou el règim del 78". "Nosaltres optem per construir els fonaments de la República catalana, de drets i llibertats individuals, una sortida progressista, en clau republicana, una sortida per afavorir a la majoria de la població, una sortida emancipadora i independentista", ha afegit.

Per tot plegat, Vilalta ha advertit també que la reconstrucció econòmica i social post crisi requereix polítiques actives, que "no són neutres" i que Esquerra basa en set eixos prioritaris. "El moment actual pot ser una segona transició per tornar a falcar el règim o bé un moment d'inflexió per a la transformació social que ens apropi a la República Catalana", ha insistit en una crida a l'esperança i l'ambició.

Així, la secretària general adjunta també ha deixat clar que ni la pandèmia ni la gestió de la reconstrucció poden deixar en punt mort la resolució del conflicte polític entre Catalunya i l'Estat. "No volem renunciar al diàleg, ni volem renunciar a la negociació per forçar l'Estat a moure's. La mesa de negociació creiem que és imprescindible", ha advertit.

Durant el debat també han intervingut el vicepresident del Govern, Pere Aragonès, i tots els consellers. "No acceptem que ens exigeixin oblidar el que pensem, els nostres projecte polítics, tampoc al Govern compromès amb la independència per posar-la al servei de la gent i la justícia social", ha afirmat Aragonès. Amb la mirada posada a la reactivació econòmica, Aragonès ha posat el focus als sectors estratègics de país amb l'estat de benestar al centre, i també la digitalització i la transició ecològica. Per finançar-ho caldran els fons Covid i i un nou objectiu de dèficit. "Crec que aquí hi ha d'haver compromís clar en aquest sentit; sinó, bona part de les mesures no tindran finançament", ha reclamat a l'Estat el vicepresident del Govern.

Pere Aragonès, coordinador nacional d'Esquerra Republicana, al Parlament

Etiquetes