Mar Besses, al faristol / Marc Puig
Mar Besses, al faristol / Marc Puig

La cambra fixa, per acord entre republicans i PSC, constituir abans del 31 de desembre una empresa mercantil on la Generalitat presidirà i tindrà posició majoritària al Consell d'Administració, amb direcció executiva independent de Renfe i amb participació majoritària de la Generalitat

El Parlament ha reprovat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, una proposta d'Esquerra Republicana perquè la consellera s'entesta en assumir responsabilitats polítiques en nom de Renfe i Adif enlloc de plantar-hi cara per reclamar un servei digne i les inversions pendent. De fet, és per això mateix que els republicans han portat al monogràfic d'aquesta setmana al Parlament la dimissió dels presidents de Renfe i Adif, com a responsables actuals del col·lapse ferroviari. "Li vam demanar a l’inici d’aquest debat que assenyalés als responsables, però si s'entesta en fer d'escut de Renfe i d’Adif, vostè haurà d'assumir el cost polític d’aquesta decisió", ha advertit la diputada d'Esquerra Republicana i Jovent Republicà, Mar Besses. El ple ha aprovat la reprovació de Paneque amb els vots de tots els grups parlamentaris, el vot en contra del PSC i l'abstenció dels comuns.

Davant del caos ferroviari i per aquesta decisió política de Paneque, a més, els republicans han optat per abstenir-se a les peticions de dimissió a Paneque d'altres grups parlamentaris -Besses ha votat a favor de forma acordada-, una abstenció que ha permès que la petició de dimissió tirés endavant al Parlament.

Més enllà de responsabilitats, els republicans també han demanat fixar la solució global: el traspàs integral que ja ha començat a caminar, i mesures a curt termini en aquest mentrestant. "Només Esquerra Republicana i el Jovent Republicà hem tingut la valentia de posar una proposta política sobre la taula per resoldre aquest caos; no serà d’un dia per l'altre, però no s'adormin, perquè si s'adormen la legislatura pot descarrilar", ha apuntat la diputada republicana.

En aquest sentit, Esquerra i el PSC han arribat un punt d'acord en què es posa per escrit constituir abans del 31 de desembre del 2025 una empresa mercantil per gestionar Rodalies a Catalunya: presidida i amb posició majoritària al consell d'administració per part de la Generalitat, amb una direcció executiva independent del grup Renfe, i amb participació majoritària de la Generalitat. És el model que defensava Esquerra i que els republicans volen que es faci respectant els drets laborals de la plantilla. A més també s'ha fixat que el director general, qui fa la gestió operativa, serà proposat pel president del Consell, i que cap decisió ni de la junta ni del consell d'administració tirarà endavant sense el vistiplau de la Generalitat. Ha tirat endavant amb el vot a favor també dels comuns i l'abstenció de la CUP.

A curt termini, també ha tirat endavant disposar abans de l'1 de juliol de la informació necessària per posar en marxa la nova operadora: una radiografia detallada per conèixer els recursos humans i els actius financers que té actualment Renfe, així com els informes previs per obtenir la llicència ferroviària per a la nova companyia i apuntar a la R4 i a la R16 com les següents línies a traspassar després de la R1, la R2 sud, la R3 nord i la R4.

El ple també ha donat el vistiplau a tirar endavant pel 2025-2028 un Pla de Formació per formar maquinistes i altres categories professionals per tal que sigui possible assumir amb garanties el traspàs integral. I incloure beques i ajuts a la formació per assegurar-ne l'accés a tothom. I també s'ha aprovat que el Govern hagi de fer públics cada mes en un informe les incidències, els retards i les supressions de Rodalies, Regionals i Mitja Distància així com impulsar una aplicació mòbil abans d'acabar l'any per fer arribar informació als usuaris de forma pràctica i en temps real. Esquerra Republicana ha aprovat totes les propostes de resolució.619:00