Ernest Benach

Reus (Baix Camp) 25 de març de 2009

President del Parlament de Catalunya. Diputat d'Esquerra al Parlament

Funcionari de la Generalitat des del 1979. Ha publicat, juntament amb altres autors, República catalana i Educar en política. Ha col·laborat en diversos mitjans de comunicació i ha editat durant deu anys un programa setmanal de cultura a Ràdio Reus-SER.

Fundador i cap de l'Agrupament Escolta La Mulassa de Reus (1977-1986) i membre de la direcció d'Escoltes Catalans i del World Scout Parlamentary Union (WSPU). Fundador, president (1991-1994) i cap de colla (1994-1996) de la Colla Castellera Xiquets de Reus. Membre de la secció de pedagogia del Centre de Lectura de Reus.

Va militar a Nacionalistes d'Esquerra del 1979 al 1986. Afiliat a Esquerra des del 1987. Sempre lligat al Casal de Foment de Reus, més endavant va presidir la Federació Intercomarcal de Tarragona, va ser secretari de Política Municipal, secretari de Política Parlamentària i vicesecretari general de Política Institucional. Actualment és membre del Consell Nacional, de l'Executiva Nacional i de la Permanent Nacional.

Regidor de l'Ajuntament de Reus des del 1987 fins al 2001. N'ha estat primer tinent d'alcalde (1987-1991 i 1999-2001) i regidor de Cultura, Esports i Joventut (1987-1991), cinquè tinent d'alcalde (1991-1995), regidor de Política Lingüística (1987-1991 i 1995-2001) i regidor de Societat de la Informació, Tecnologies Emergents i de Cooperació (1999-2001). Al llarg d’aquests anys ha format part del Consell d'Administració de les diferents societats anònimes municipals de l’Ajuntament de Reus. En aquest àmbit, ha estat president del 1995 al 2003 de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus SAM, de Gestió Comarcal Hospitalària SA (GECOHSA) i de la Fundació Privada contra el Càncer. També en el mateix període va ser vicepresident del Grup d’Assistència Sanitària i Social (Sagessa). Durant el període 1995-1999 va ser president de Reus Desenvolupament Econòmic (REDESSA). Al llarg dels diversos mandats com a regidor de l’Ajuntament de Reus també ha format part del Comitè Executiu i del Consell General de la Fira de Reus. Va ser membre del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament. Diputat d'Esquerra al Parlament de Catalunya des del 1992. Ha estat secretari segon de la Mesa del Parlament durant la VI Legislatura i part de la V, en què també va presidir la Comissió d’Agricultura, Ramaderia i Pesca. Ha participat com a ponent en la redacció de lleis com la de foment i protecció de la cultura popular i tradicional i de l’associacionisme cultural, la de patrimoni cultural, la de creació de l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre, la de reforma de la regulació de la funció pública de la Generalitat, la de programació audiovisual distribuïda per cable o la de protecció de la salut, entre altres. Va ser escollit president del Parlament de Catalunya per primera vegada el 5 de desembre del 2003 (VII Legislatura), fet que li va suposar assumir la presidència de les comissions de Reglament, de Govern Interior i de Control Parlamentari dels Crèdits Destinats a Despeses Reservades de l’Administració de la Generalitat. De l’octubre del 2004 a l’octubre del 2005 va exercir la presidència de la Conferència d’Assemblees Legislatives Regionals Europees (CALRE) i durant l’any 2006 va presidir el grup de treball sobre tècniques parlamentàries i noves eines de participació. El 17 de novembre de 2006 va ser escollit president de la cambra catalana per segona vegada. Actualment presideix el grup de treball sobre subsidiarietat de la CALRE.