El Grup parlamentari d'Esquerra Republicana ha arribat aquest matí a un acord amb el PSOE per a ‘augmentar fins a 3500 euros la nova prestació a la maternitat anunciada per Zapatero el passat mes de juliol per als casos de famílies monoparentals -com per exemple les mares solteres- les famílies nombroses i fills nascuts amb problemes de discapacitat’. A més, el pacte preveu que ‘totes les prestacions a les famílies, tant les estatals com les aplicades en l'àmbit autonòmic, quedin exemptes de l'impost sobre la renda, amb la finalitat de no rebaixar el poder adquisitiu de les famílies’. Els set punts de l'acord es materialitzaran en la moció d'Esquerra sobre polítiques, ajudes i mesures en tots els àmbits competents a l'Estat destinats a la família i a la infància que serà debatuda aquesta tarda al Congrés i s'integraran en l'articulat del projecte de llei pel qual s'estableix la deducció per naixement o adopció en l'impost sobre la renda de les persones físiques i la prestació econòmica de pagament únic per naixement o adopció de la Seguretat Social.
La portaveu d'Esquerra en matèria de polítiques per a la família, Georgina Oliva, ha considerat molt important l'acord assolit ja que ‘modificarà el projecte inicialment aprovat pel consell de Ministres incorporant ajudes globals per a les famílies més necessitades i de rendes mitges’. En aquest sentit, Oliva ha celebrat especialment ‘la reparació de la injustícia que suposava l'obligació de tributar fiscalment les ajudes familiars amb fill a càrrec i la millora substancial de les ajudes a les famílies en situació més vulnerable’. La diputada independentista ha explicat que l'acord no exclou la possibilitat que Esquerra presenti durant la tramitació parlamentària noves esmenes al projecte.
A banda de l'increment de l'ajuda per als casos citats, Esquerra ha pactat amb el Grup Socialista que la llei augmenti les prestacions econòmiques per naixement, adopció o acolliment, per naixement del tercer fill, per a famílies amb rendes baixes i per a famílies amb fill/a amb discapacitat, que estaven congelades des de l'any 2000. Oliva també ha destacat que s'incrementarà l'univers de les famílies beneficiàries d'ajudes per a famílies sense recursos, en incrementar-es fins a 11.000 euros el llindar mínim de renda familiar per a accedir a aquestes ajudes.
Finalment, la diputada independentista ha ressenyat que l'acord obligarà al Govern espanyol a coordinar amb les Comunitats Autònomes la determinació de les circumstàncies associades a les ajudes familiars, i en la integració de les polítiques de la Seguretat Social amb les de les Comunitats Autònomes a fi d'aconseguir un major grau d'eficàcia en la consecució dels objectius comuns, respectant les competències de les Comunitats Autònomes.
El text final de la moció que serà aprovada aquesta tarda i que s'incorporarà a l'articulat de la llei dels 2.500 euros és el següent:
1.- Augmentar les prestacions econòmiques per naixement, adopció o acolliment, per naixement del tercer fill, per a famílies amb rendes baixes i per a famílies amb fill/a amb discapacitat.
2.- Incrementar fins a mil euros (3500) les prestacions econòmiques per a famílies amb fill/a amb discapacitat, per a les famílies nombroses i per a les famílies monoparentals.
3.- Incrementar a 11.000 euros el llindar mínim de renda familiar en relació amb les ajudes per a famílies sense recursos.
4.- Coordinar amb les Comunitats Autònomes en la determinació de les circumstàncies associades a les ajudes familiars, i en la integració de les polítiques de la Seguretat Social amb les de les Comunitats Autònomes a fi d'aconseguir un major grau d'eficàcia en la consecució dels objectius comuns, respectant les competències de les Comunitats Autònomes.
5.- Garantir l'exempció fiscal de les ajudes familiars de les Administracions Públiques vinculades a naixement, adopció, acolliment i cura de fills menors.
6.- Impulsar polítiques tendents a desenvolupar l'escolarització de 0 a 3 anys.
7.- Potenciar la perspectiva de gènere en el disseny, aplicació i avaluació de les polítiques familiars.
Aquells punts de la present moció que afectin directament al projecte de llei pel qual s'estableix la deducció per naixement o adopció en l'impost sobre la renda de les persones físiques i la prestació econòmica de pagament únic per naixement o adopció de la Seguretat Social, s'integraran en el seu articulat.